Labels

Σάββατο 25 Μαρτίου 2017

Τὸ Ἀνολοκλήρωτο ’21

Τ νολοκλήρωτο ’21

Το πρωτοπρ. πατρός Γεωργίου Δ. Μεταλληνο, μοτίμου Καθηγητο Πανεπιστημίου θηνν
ΑΠΟ χρόνια δουλεύω ατό τό θέμα καί χει συγκεντρωθε να τεράστιο λικό, ρχειακό, δημοσίευτο καί δημοσιευμένο. Σκοπός το κειμένου ατο εναι νά λειτουργήσεις πρόκληση στούς γαπητούς μας ναγνστες. Εναι βέβαιο, τι θά δημιουργηθον χι μόνο ελογες πορίες, λλά καί ντιδράσεις, διότι τό κείμενο συμβάλλει στην πέρβαση τς «σιδερωμένης» στορίας, πού θά λεγε καί είμνηστος Μακρυγιάννης, ποία διδάσκεται καί ναπαράγεται στή σχολική μας κπαίδευση. λλ ατό εναι φυσική πόληξη τς ερωπαϊκς ναγνώσεως τς στορίας μας.
Χρειάζεται γι ατό καί ρωμαίικη-λληνορθόδοξη νάγνωσή της, πί τ βάσει τν πηγν, πού χι μόνο πάρχουν, λλά εναι καί πλούσιες. Μιά τέτοια νάγνωση εχε πραγματοποιήσει μακαριστός π. ωάννης Ρωμανίδης († 2001), καί ντιμετωπίσθηκε πό κάποιους μέ βιαιότητα καί κακία, διότι τάραξε τά λιμνάζοντα δατα τς καθιερωμένης στοριογραφίας, λλά καί τς πολιτικς καμψίας. Σήμερα μως σως εναι ενοϊκότερες ο θνικοκοινωνικές συνθκες, γιά νά παναληφθε τό γχείρημα κείνου. Διότι Ερώπη, στήν ποία εχαμε ναποθέσει «τήν πσαν λπίδα» μας, πεκάλυψε (καί στήν ποχή μας) τό ληθινό πρόσωπό της.
σχυρή πρόκληση γιά την λληνική συνείδηση εναι, ν πέτυχε λληνική πανάσταση τούς σκοπούς της, πού ταν σκοποί λου το Γένους/θνους. Τό ρώτημα ατό χει τεθε... πανειλημμένα μέχρι σήμερα. Ποιός ταν κύριος στόχος της; Κατά τήν κτίμηση πολλν στορικν μας τό «1821» εχε μεγαλοϊδεατικό-ρωμαίικο καί χι λυτρωτικό-χαρακτήρα. «Νά φτειαχθε τό ρωμαίικο» ταν τό βασικότερο κίνητρό του. Ρωμαίικο μως σημαίνει οκουμενικά καί περφυλετικά λληνικό καί χι λλαδικό καί παραπέμπει τό «ερύ» καί χι τό «στενό» Γένος. Κατά τον π. ωάννη Ρωμανίδη «ο Ρωμηοί (ΓΔΜ: ο λληνορθόδοξοι) παναστάτησαν τό 1821, διά νά ξαναγίνη Ρωμηοσύνη κράτος μέ τόν ρωμαίικο (ΓΔΜ: λληνορθόδοξο) πολιτισμόν της, πού μέ περηφάνειαν καί κάθε θυσίαν εχαν διαφυλάξει κατά τά σκληρά χρόνια τς Τουρκοκρατίας, τς Φραγκοκρατίας καί τς ραβοκρατίας»2. Πόση λήθεια κφράζει ατή θέση;
Θά παρουσιάσουμε δειγματοληπτικά κάποιες μεσες μαρτυρίες πό την πλούσια βιβλιογραφία.
1. νάσταση τς λληνορθόδοξης Ρωμανίας (Βυζαντίου) ταν το 1821 κυριαρχοσα στά ερύτερα στρώματα το λαο δεολογία. πρχαν μυστικοί πόθοι το Γένους. λαϊκή ποίηση ποσχόταν (στην Παναγία): «Πάλι μέ χρόνους μέ καιρούς, πάλι δικά Σου θναι». (ταν τά χει Παναγία, εναι καί δικά ΜΑΣ, ν, πως στήν ποχή μας, τό ντίστροφο δέν εναι βέβαιο…). Συνήθεις σ λη τήν διάρκεια τς δουλείας σαν ο κφράσεις «πότε θά γίνει ρωμαίικο», «ταν θά γίνεται Ρωμανία» (ποντιακό)3.
κόμη καί ο ποστηρίζοντες τή στενή-κρατική-θνική δέα (διαφωτιστές κ.λπ) στά τέλη το 18ου τίς ρχές το 19ου αώνα, δέν θά μποροσαν νά φαντασθον «λληνικό Κράτος» μέ τά σύνορα το 1828/30, κόμη καί τά σημερινά. Τούς στόχους τς λληνικς παναστάσεως καθόριζε, πό τς πλευρς τς Ρωμηοσύνης, συλλογική μνήμη το Γένους, πού προσανατολιζόταν στην για-Σοφιά, τή Νέα Ρώμη/Κωνσταντινούπολη. Σέ ,τι δηλαδ εχε χαθε καί τό ποο νειρευόταν τό Γένος νά ξαναποκτήσει. πελευθέρωση νός μικρο τμήματος, κατοικημένου πό λληνες το ρχαίου «θέματος» λλάς (Στερεά λλάδα, Πελοπόννησος καί μερικά νησιά) ποτελοσε τήν φιλοδοξία κείνων, πού εχαν ταυτισθε μέ τούς διπλωματικούς στόχους τν «Μεγάλων Δυνάμεων», πού προέβλεπαν τή μεταβοή το παλαιο «λλαδικο θέματος» σέ κράτος τν λλήνων, γιά τήν ξυπηρέτηση τν σχεδίων τους. Θα φθάσουν, μάλιστα, ο ταυτισμένοι μέ τή δυτική πολιτική λληνες το μικρο λευθέρου λληνικο κράτους να παιτον νά γκατασταθον ο κτός (λευθέρας) λλάδος λληνες σ ατήν, γιά νά «πολιτογραφηθον λληνες», διαφορετικά μεναν «Ρωμηοί»4.
Ο πόδουλοι «Ρωμηοί» λεγαν μως «ταν θά κάμωμεν τό ρωμαίικο» «ταν θά λθει τό ρωμαίικο», πολύ πρίν πό τήν ξέγερση το 1821. Κατά τόν μεγάλο στορικό μας είμνηστο πόστ. Βακαλόπουλο, « δεύτερη φράση ξακολούθησε νά πιζε καί ργότερα στίς συνομιλίες τν ποδουλωμένων κόμη λλήνων τς Θεσσαλίας, πείρου, Μακεδονίας καί τν λλων λληνικν χωρν»5. «Να φτειαχθε τό Ρωμαίικο» ταν κοινός πόθος το Γένους. Μεγαλοϊδεατισμός του ταν οκουμενικός μως, μέ πίκεντρο τήν Πόλη (Κωνσταντινούπολη), τήν παλαιά πρωτεύουσά του. νάσταση τς ατοκρατορίας, τς Ρωμανίας/Βυζαντίου, καί χι κάποιας μικρς παρχίας. Ατό μως σήμαινε νάσταση λων τν Ρωμην, τν πολιτν δηλαδή τς Νέας Ρώμης (Κωνσταντινουπόλεως).
Ρητά παρατηρε βρεττανός διπλωμάτης καί στορικός τν πολιτισμν Arnold Toynbee: «Ο νεώτεροι λληνες τρέφουν - τρεφαν τολάχιστον σαμε τό 1922- τη φιλοδοξία νά νεκραναστήσουν την νατολική Ρωμαϊκή Ατοκρατορία καί νά καταστήσουν τήν Κωνσταντινούπολη πρωτεύουσά τους ξανά»6. Καί παρακάτω: «Τό νιαο μοιογενές θνικό κράτος, πού συγκροτήθηκε πό τό 1831 ως το 1945, δέν εχε ληθινά προηγούμενα στά προγενέστερα στάδια τς λληνικς στορίας. Οτε εχε καθόλου ρίζες στή νεοελληνική ζωή»7. Γιά τήν νάσταση το «Ρωμαίικου» εναι σημαντική κόλουθη δήλωση το Ληξουριώτη πολιτικο Γεωργίου Τυπάλδου – ακωβάτου (1813-1882) μέσα στην λληνική Βουλή στίς 23.11.1879: «… Εχομαι δέ καί μες νά γίνωμεν Ρωμαοι, ς εμαι Ρωμαος και γώ. Θέλω σς ξηγήσει παρ μπρός, ποίαν ννοιαν προσάπτω ες τήν λέξιν Ρωμαος. Σες χωρίς νά θέλετε καί νά τό ασθάνεσθε, λέγετε “πότε θά κάμωμεν τό Ρωμαίικο”. γώ θέλω σς ξηγήσει το Ρωμαίικο»8.
2. ατοκρατορική δέα-το «ερύ γένος» ταν μόνιμη και μετάτρεπτη δεολογία τς Ρωμαίικης θναρχίας, ποία συνέχιζε τήν «Βυζαντινή» Ατοκρατορία. Γι ατό καί ξηγονται ο ρχικοί δισταγμοί της γιά τήν πανάσταση τν «λλήνων» στήν λλαδική παρχία, διότι τό Φανάρι γνώριζε καλά τά σχέδια το Ναπολέοντος, λλά καί τν ερωπαϊκν νακτοβουλίων. προϊοσα κατάπτωση τς θωμανικς ξουσίας ταν ασθητή στίς ρχές το 19ου αώνα καί θναρχία γνώριζε, τι ατοκρατορία περιερχόταν ργά, λλά σταθερά, στά χέρια τν Ρωμην. Γι ατό δη πό τόν 18ο αώνα εχε ποκρυσταλλωθε Φαναριώτικη προοπτική, τι ατοκρατορία θά μεταστοιχειωνόταν σε λληνική-Ρωμαίικη μέ τήν κ τν σω μεταλλαγή της σέ «θωμανικό Κράτος τς ρωμαίικης/λληνικς θνότητος». θνικιστική πανάσταση τν Νεοτούρκων (1908), πού γινε, γιά νά ποκλεισθον ο περισχύσαντες στις κλογές Χριστιανοί (ρθόδοξοι καί ρμένιοι) πό τήν διεκδίκηση τς ξουσίας, βεβαιώνει τόν ρεαλισμό τς φαναριώτικης προσδοκίας. νάλογο μέ τήν θναρχία ραμα νσάρκωναν καί ο Κολυβάδες
το γίου ρους. σαν καί ατοί φορες το πνεύματος τς Ρωμηοσύνης, τς πελευθερώσεως δηλαδή «λων τν ποδούλων στον Σουλτάνο λαν, χωρίς καμμιά (ερωπαϊκο τύπου) θνικιστική διάκριση κατακερματισμό τους σε συμβατικές κρατικοεθνικές ντότητες, καί στή οσία δυτικά προτεκτοράτα. Γι ατό προφήτης τς λευθερίας μας Πατροκοσμς Ατωλός» († 1779), πού δίκαια νομάσθηκε « μεγαλύτερος Νεοέλληνας» (Κώνστας), μιλοσε γιά την ρωμαίικη νάστασή μας μέ τόν λόγο του: «ατό μιά μέρα θά γίνει ρωμαίικο».
3. Οκουμενικός ατός πατριωτισμός νέπνεε καί τόν Ρήγα, ποος πιστός στήν ατοκρατορική δέα σχεδίαζε στούς χάρτες του λόκληρη τήν ατοκρατορία τς Νέας Ρώμης, τό «οκουμενικό κράτος», πευθυνόμενος σ λους τούς λαούς της καί χι μόνο στους λλαδικούς, τούς φυλετικά λληνες, λλά καί στούς μή χριστιανούς. Χρησιμοποιε τήν «πίσημη» γλώσσα τς «ατοκρατορίας», τά λληνικά (τά Ρωμαίικα) καί μιλε ς «ρωμηός»9 στούς λλους ρωμηούς, νεξάρτητα πό φυλή, γλώσσα καί θρησκεία. Κατά τον πόστ. Δασκαλάκη «πρέπει νά θεωρήσωμεν ς βέβαιον, τι δη πό τς ποχς ατς εχε συλλάβει (δηλ. Ρήγας) τό σχέδιον μις γενικς παναστάσεως τν λλήνων καί τν λοιπν λαν τς Βαλκανικς μέ τήν βοήθειαν τν στρατιν τς Γαλλικς Δημοκρατίας, πρός ποτίναξιν το τουρκικο ζυγο πρός δρυσιν μις μεγάλης λληνικς δημοκρατίας, τν ρίων περίπου τς Βυζαντινς ατοκρατορίας, ντός τν κόλπων τς ποίας θά ζων ν πλήρει λευθερί καί σότητι πολιτικν καί τομικν δικαιωμάτων πάντες ο λαοί, νεξαρτήτως θνικότητος, γλώσσης καί θρησκείας»10. Ατό, πράγματι, ταν τό ρωμαίικο νειρο το Ρήγα καί χι μικρή λλάδα το 1828/30 καί σημερινή, κόμη. σχεδιαζόμενη πό ατόν «Γραικική (λληνική) Δημοκρατία» εναι οκουμενική καί πολυεθνική. Εναι «ατοκρατορία» μέ ατοκράτορα (ατεξούσιο) τόν Λαό της. Παρά τίς γαλλικές του πιδράσεις, δηλαδή, Ρήγας δέν εχε γκολπωθε τή στενή θνική δέα, λλά μενε «ρωμηός/βυζαντινός στη συνείδησή του. ρθά παρατηρε Δασκαλάκης: « Βυζαντινή παράδοσις παρέμενε ζσα χάρις ες την ρθόδοξον κκλησίαν, δέ Ρήγας εχε ζήσει πί μακρόν ες την Κωνσταντινούπολιν, δραν το Οκουμενικο Πατριαρχείου και θεματοφύλακα τν Βυζαντινν παραδόσεων11. Συνεπς, Ρήγας κινετο μέσα στήν πατριαρχική- φαναριώτικη-θναρχική προοπτική το οκουμενικο θνισμο, μέ βάση τήν δέα τς Ρωμανίας/Ρωμηοσύνης, το λληνορθόδοξου δηλαδή πολιτισμο, μέ κέντρο την δεύτερη στορικά πρωτεύουσα το λληνισμο, την Κωνσταντινούπολη-Νέα Ρώμη. «λληνική Νομαρχία» 1806, ργο κατά την συνάδελφο κ. Μαρία Μαντουβάλου, το δαμ. Κορα, «κατ οσίαν νατρέπει τό σχέδιον το Ρήγα διά σχεδίου το Ναπολέοντος, τό ποον ργότερον φέρεται ς σχέδιον το Κορα»12.
λλά καί ρουμάνος πολιτικός καί διακεκριμένος στορικός Νικ. Γιόργκα (†1940) δέχεται, τι στο διο δεολογικό πλαίσιο κινετο και Φιλική ταιρεία: ταιρεία «νώτατον σκοπόν τασσε νά ποκαταστήσει τήν Βυζαντινήν ατοκρατορίαν, χουσαν πρωτεύουσαν τήν Κων/λιν»13.
4. φαρμογή τν σχεδίων το Ρήγα προγραμμάτιζε τό «Σχέδιον Γενικόν», πού συντάχθηκε μεταξύ Μαΐου καί ουλίου 1820 καί τό εχε γκρίνει λέξ. ψηλάντης. Προέβλεπε «τήν ξέγερσιν τς Βαλκανικς». Εχε 23 ρθρα καί ριζε τι πρεπε νά κδηλωθε γώνας σε πέντε μέτωπα, γιά νά διασπασθον ο δυνάμεις το Κατακτητ. Τά μέτωπα ατά σαν: 1. Μοριάς, 2. πειρος, 3. πανάσταση στή Σερβία καί νδεχόμενα στό Μαυροβούνιο, 4. Κάψιμο τς ρμάδας τν θωμανν στήν Κωνσταντινούπολη καί 5. ντιπερισπασμός στη Μολδοβλαχία, τόσο πό τίς φρουρές τν γεμόνων, σο καί ξέγερση τς τοπικς γροτις. ρα πολυπροβαλλόμενος ντιπερισπασμός τς ξέγερσης στή Μολδοβλαχία ταν μόνο να μέρος το καταρτισθέντος σχεδίου.
είμνηστος διδάσκαλός μας Διον. Ζακυθηνός σχολιάζει τόν τονιζόμενο πό τόν ω. Φιλήμονα ντιπερισπασμό ς ξς: «άν διά το ρου τούτου νοται περιωρισμένη στρατιωτική πολιτική νέργεια, ποσκοποσα ες την παραπλάνησιν το ντιπάλου, δυσκόλως πιχείρησις τς Δακίας θα δύνατο νά θεωρηθ ς ντιπερισπασμός. ς πρξις πολιτική και στρατιωτική πρξε μέρος το λου. Καί τό Σχέδιον Γενικόν, στω καί ν μονομερς φηρμόσθη, δωκεν ες τήν πανάστασιν τον οκουμενικόν χαρακτρα της. νευ ατο γών θά κινδύνευεν σως νά ξελιχθ ες χρονίζουσαν τοπικήν σύγκρουσιν»14.
λλά καί ατός γέτης τν Βλάχων (ρουμάνων) γροτν Θεόδ. Βλαντιμιρέσκου, σέ μιλία του, νακοίνωσε στούς παδούς του τι τό «κίνημά του (μαζί μέ τόν λ.ψηλάντη) νκε σέ γενικώτερη παναστατική κίνηση»15. Καί Θεόδ. Κολοκοτρώνης γιά νά μψυχώσει τό λλαδικό στοιχεο, τόνιζε μεταξύ λλων, τι «λον τό γένοςτν Χριστιανν (ατό σημαίνει ο Ρωμηοί) καί ες τόν Μορέα, Ρούμελη, Σερβία, Βουλγαρία, Καραταγλίδες (Μαυροβούνιο), Βλαχομπογδανία καί σχεδόν ες ατήν την νατολήν, σηκώθη ες τ ρματα, μοίως καί λα τά νησιά τς σπρης Θαλάσσης» (το Αγαίου), προβάλλοντας τσι τήν ρωμαίικη οκουμενική δέα. ξεγειρόταν λόκληρο τό Ρωμαίικο Μιλλέτι τς θωμανικς Ατοκρατορίας.
Μετά τό κίνημα το ψηλάντη ρχίζει παρέκκλιση το στόχου τς παναστάσεως, πού προσέλαβε στενό θνικό (θνικιστικό) χαρακτήρα, ς πανάσταση τν λλαδιτν, μις παρχίας δηλαδή τς Ρωμαίικης θναρχίας. Σαφέστατος στό σημεο ατό εναι καθηγ. Κωνσταντνος Τριανταφυλλόπουλος: «ν τοσούτ -γράφει- ταν τόν Φεβρουάριον το 1821 ξερράγη παρά τά πολωνικά σύνορα τό κίνημα το ψηλάντη καί διά τούς γνωστούς λόγους πέτυχεν, πηκολούθησε δέ τόν Μάρτιον ποστασία τς Πελοποννήσου, δεν πρόκειται πλέον περί νώσεως πλειόνων λαν ες πολιτείαν φέρουσαν τόν χαρακτρα το περέχοντος λληνικο στοιχείου, λλά περί ποκαταστάσεως το λληνικο γένους»16. Μετά τό παναστατικό κίνημα, δηλαδή, το ψηλάντη, λλάζει οκουμενικός-ρωμαίικος στόχος το Ρήγα. Συνεχίζει δέ: «Μέ λλους λόγους ρχή τν θνικοτήτων, ν νσαρκώνει λληνικός γών, διατελε ες σωτερικήν συνοχήν πρός πολίτευμα, οος υοθετήθη πό τήν ν πιδαύρ συνέλευσιν»17. Ατό σημαίνει, τι στή διάρκεια τς πανάστασης πεβλήθη νωθεν (καί ξωθεν!) δεολογία γνωστη στό Γένος μέχρι τότε. Τό βαυαρικό ατοκέφαλο το 1833 καί λες ο πολιτικές ξελίξεις μέχρι τή Μικρασιατική καταστροφή (1922) θά λοκληρώσουν τά ερωπαϊκά σχέδια.
πως συνοψίζει κ. Τριανταφυλλόπουλος « ποτυχία το κινήματος τν Παραδουναβίων παρχιν κατέστρεψε τάς πραγματικάς προϋποθέσεις διά τήν σκησιν οκουμενικς πολιτικς»18. Ατό ποστήριξε, μέ μεγάλη κφραστική δύναμη καί Νικ. Γιόργκα: « λληνικός Φονιξ τς (Φιλικς) ταιρείας ν τ τολμηρ του ρμ εχε φονεύσει τόν παλαιόν βυζαντινόν ετόν»19.
Εναι μως σημαντικό, γιά την πόδειξη τς συνέχειας ατο το οκουμενικο -ρωμαίικου- πνεύματος, πού καμμία ξένη προπαγάνδα δέν εχε τήν δύναμη νά καταπνίξει, τό πλαίσιο τν ραματισμν το μεγάλου γέτη μας ωάννου Καποδίστρια (1776-1831), το ΜΟΝΟΥ καθ λοκληρίαν ρθοδόξου πολιτικο ατο το τόπου. Καποδίστριας κινετο στό δεολογικό κλίμα το Ρήγα και το λ. ψηλάντη. Στό γνωστό πόμνημά του πό 18 πριλίου 1819 κφράζεται βούλησή του να θεμελιωθε Φιλική ταιρεία «οχί πί τς
θνότητος, λλ πί τς ερείας καί ζώσης ρθοδόξου κκλησίας» , δηλαδή τς Ρωμαίικης θναρχίας20. ξ λλου, τόν πρίλιο το 1828, κυβερνήτης δη τς λληνικς πικρατείας, μέ μιά νέργειά του φανερώνει τό νδιαφέρον του γιά ρωμαίικη-οκουμενική λύση το νατολικο ζητήματος, μέ πόβαθρο τήν νάσταση τς Ρωμηοσύνης- Βυζαντίου. Τότε ποβάλλει στον Τσάρο Νικόλαο σχέδιό του, πού προέβλεπε τήν ναδιοργάνωση τς θωμανικς Ρούμελης (τς Βαλκανικς) σέ μοσπονδία πέντε ατονόμων κρατν: λλάδας, πείρου (λοκλήρου), Μακεδονίας (λοκλήρου), Σερβίας καί Δακίας (τό νομα ROMANIA/ΡΩΜΑΝΙΑ θα τς δοθε πό τόν λ. Κούζα το 1859/60)21.
πρόταση το Καποδίστρια συνιστοσε παραλλαγή το σχεδίου το Ρήγα, λλά πορρίφθηκε μέ τη συνθήκη τς νδριανουπόλεως (14.9.1829)22. Καποδίστριας ργαζόταν γιά τήν πελευθέρωση και προοδευτική νοποίηση τν ερωπαϊκν παρχιν τς ατοκρατορίας τς Νέας Ρώμης. τσι κατανοεται καί μαρτυρία το Νικ. Σπηλάδη, στενο συνεργάτη το Καποδίστρια, γιά τήν πιθυμία το Κυβερνήτου νά πιτύχει τήν δρυση «Νεορωμαϊκς Ατοκρατορίας», δηλαδή νάσταση τς ατοκρατορίας τς Νέας Ρώμης/Βυζαντίου. τσι σκέπτονταν λοι ο Ρωμηοί, δηλαδή ο ρθόδοξοι λληνες, χι μως καί ο λληνες- ρθόδοξοι, πού χρησιμοποιον τήν ρθοδοξία, ταυτιζόμενοι μέ τά κάστοτε σχέδια τς Ερωπαϊκς Πολιτικς.
5. λλά καί ψηλή Πύλη γνώριζε τήν προσδοκία τς θναρχίας γιά τήν νάσταση τς Ρωμανίας καί τσι κατενόησε καί τόν γώνα το 21. Δέν εναι ρα νεξήγητο, τι ντέδρασε μέ τόν παγχονισμό το Γενάρχη τν Ρούμ/Ρωμην (10.4.1821). Οκουμενικός Πατριάρχης ταν γιά τόν Σουλτάνο ρχηγός το Μιλλετίου τν «Ρούμ» καί χι μόνο τν «Γιουνανλάρ». γιος Πατριάρχης και λοι ο λοιποί συναθλητές του, κληρικοί καί πίσημοι λαϊκοί, παθαν πέρ λου το Γένους τν Ρωμαίων καί χι μόνο «πέρ Δημητσάνης», πως γραφε τό 1831 ερομόναχος καθηγητής τς ονίου καδημίας Κων/νος Τυπάλδος- ακωβάτος (†1867). Τά θύματα τς θωμανικς θηριωδίας τόν πρίλιο το 1821, πως καί Ρήγας Βελεστινλς, κτελέσθηκαν πό την Πύλη γιά τήν ατοκρατορική δέα, γιά τήν νάσταση τς Ρωμανίας/Βυζαντίου. να ρώτημα για τό κατά πόσον ατό θά ταν δυνατό τότε δέν εναι παρά ρητορικό. ρεαλισμός το μεγάλου διπλωμάτη Καποδίστρια ποδεικνύει τήν ντιιστορικότητα χρήσεως συλλογισμν β εδους («φς ε μή εχομεν, μοιοι τυφλος ν μεν»), λλά μόνο συλλογισμν το πρα γματικο εσί βωμοί, εσί καί θεοί), πως πράττει αθεντική στοριογραφία καί πατερική ρθοδοξία.
6.Ο Μεγάλες Δυτικές Δυνάμεις (γγλία-Γαλλία) θελαν μέν την διάλυση τς θωμανικς Ατοκρατορίας, λλά καί τήν ντικατάστασή της μέ μικρά κράτη, προτεκτοράτα τους πό μόνιμη κατοχή (ατό γίνεται ασθητό σήμερα). να παρόμοιο σχέδιο μως πέβαλλε τήν διάλυση τς Ρωμηοσύνης (θναρχίας τν Ρωμην). Κατά τήν εστοχη πισήμανση το π. . Ρωμανίδη, ο βασιλες καί εγενες τς Ερώπης «φοβοντο το νδεχόμενον γενικς ξεγέρσεως τς Ρωμαιοσύνης ες τήν Δύσιν και τήν νατολήν. Ατός δέ, εναι λόγος, διά τόν ποον τέθησαν ενοϊκς ναντι τς λεγομένης “λληνικς” παναστάσεως, και τοτο μόνον τε ξησφάλισαν το ρχαιοελληνικόν προσανατολισμόν της καί τήν ντίθεσίν της ες τήν Ρωμαιοσύνην καί τήν πρωτεύουσαν ατς Κωνσταντινούπολιν»23.
Καί Ρωσία μως δέχθηκε τελικά τήν γραμμή τν Ερωπαίων για τό Πατριαρχεο, τι δηλαδή ς θναρχικό Κέντρο πρεπε νά διαλυθετοκέφαλα). Ο Ερωπαϊκές Μεγάλες Δυνάμεις ξεραν, λλωστε, καλά τι να «λληνικόν Σχέδιον» το 1781 προέβλεπε νασύσταση τς «Βυζαντινς Ατοκρατορίας»24. Εναι μως γνωστό, τι «ο Ρσοι καί ο Ερωπαοι οδέ κν δέχθησαν ποτέ τήν σκέψιν, τι θά δύναντο νά πιτρέψουν νά γίνη ξανά Κωνσταντινούπολις-Νέα Ρώμη πρωτεύουσα τς Ρωμηοσύνης. σάκις ο Ρσοι μετά τόν Μέγαν Πέτρον σκέφθησαν τήν κδίωξιν τν Τούρκων πό τήν Πόλιν, ξέλαβον τήν Πόλιν ς ρωσικήν κτσιν καί χι ς ρωμαίικην»25.
Εναι ενόητο, μετά τά παραπάνω, γιατί «πρεπε» νά συντριβε ρωμαίικη πανάσταση ν τ γενέσει της. τσι ξουδετερώθηκε Ρήγας, χοντας ντικατασταθε στό πιτελεο το Ναπολέοντος με τόν Κορα, πού μιλοσε γιά πανάσταση τν «ρχαίων» λλήνων, χι μόνο κατά τν Τούρκων, λλά καί τν «Ρωμαίων» (τς θναρχίας) τς θωμανικς Ατοκρατορίας. Κορας, δηλαδή, ντίθετα μέ τόν Ρήγα, κινετο στό πνεμα τς στενς θνικς δέας. Νά μη λησμονεται, λλωστε, τι τό ργο του «λληνική Νομαρχία» δείχνει πόβαθρο χι μόνο «θνικιστικό», λλά καί καθαρά ρατσιστικό, λέγοντας τι «ο νθρωποι εναι κατά φύσιν νόμοιοι», νισοι δηλαδή· διαφέρουσι ναμεταξύ των κατά φυσικόν νόμον, σ ντίθεση μέ τον ντιφυλετικό χαρακτήρα τς Ρωμανίας στηριζόμενο στά μυστήρια το βαπτίσματος καί το χρίσματος. Κορας γινε ρχηγέτης χι μόνο τν ν λλάδι εσεβιστν, μέ τό προτεσταντινοκαλβινιστικό πόβαθρό του, λλά και τν «λλήνων ρθοδόξων», πως λέχθη παραπάνω. Σ ατό καταντ μως, ποιος ποτιμ και πορρίπτει τήν συχαστική παράδοση, τήν ραχοκοκκαλιά τς ρθοδοξίας.
Τεκμηριώνεται, συνεπς, βίαστα καί χωρίς κανένα κενό, θέση το μεγάλου «ρθοδόξου λληνος», δηλαδή Πατερικο, π. ω. Ρωμανίδου, τι λληνική πανάσταση πετράπη τότε μόνον, ταν ξασφαλίσθηκε ρχαιοελληνικός καί ντιρωμαίικος προσανατολισμός της.
Συμπερασματικά: πανάσταση το 1821 πρξε τό μεγάλο ανιγμα τν Ερωπαίων. Ρωμηοσύνη, ρθόδοξος λληνισμός στήν περφυλετική οκουμενικότητά του, εναι πολύ νοχλητική για τήν φράγκικη Ερώπη. Εναι τό μόνιμο σκάνδαλό της. Τό «Βυζάντιο», τό ρθόδοξο Βυζάντιο, πρεπε να θαφτε μιά γιά πάντα, καί πολιτικά, λλά καί πνευματικά (ατό χει ναλάβει θρησκευτικός οκουμενισμός). Οτε μως τό «1204», οτε θωμανική λύση (λωση τς Πόλης τό 1453) μπόρεσαν νά θάψουν τήν λληνορθόδοξη Ρωμηοσύνη, καί ατό τό νέλαβε τό δυτικά δομημένο, δυτικοκυριαρχούμενο καί δυτικοκατευθυνόμενο (καί Σοβιετική νωση δύση εναι) Κράτος. Τό σχέδιο ατό ξελίσσεται σταθερά μέχρι σήμερα (εμαστε στήν λοκλήρωσή του;). πανάσταση, συνεπς, το 1821 πό πλευρς τς Ρωμηοσύνης σημαίνει ττα τς Ρωμαίικης δέας το Γένους καί θρίαμβο τς φραγκικς πολιτικς γι ατό. Βέβαια, νας ρθόδοξος λλην (Ρωμηός) ελογε τόν Θεό καί γιά τήν δημιουργία «λευθέρου» λληνικο Κράτους καί τήν μερική πιτυχία τς πανάστασής μας. Διότι τό πρόβλημα δεν εναι ατό. ληθινή ττα τς λληνορθόδοξης Ρωμηοσύνης εναι πνευματική λωση καί λλοτρίωσή μας, πού λοκληρώνεται σήμερα, στά 192 χρόνια το «λευθέρου» θνικο μας βίου. λλά «χει καιρός γυρίσματα», φο, κι ν εμαστε μες μικροί, εναι Μεγάλος Θεός μας!
ποσημειώσεις:
1. Μία πρώτη ναφορά στό θέμα βλ. στό π. Γεώργιος Δ. Μεταλληνός, Παράδοση καί λλοτρίωση, θήνα 1986, σ. 191 ..
2. π. ω. Σ. Ρωμανίδου, Ρωμηοσύνη το 1821 καί α Μεγάλαι Δυνάμεις, στήν φημ. ρθόδοξος Τύπος» ρ. 309/ 25.3.1978 (κτακτη κδοση).
3. Βλ. π. Ε. Βακαλοπούλου, στορία το Νέου λληνισμο, τόμ. Γ´, Θεσσαλονίκη 1968, σ. 100-102.
4. Γιά τά προβλήματα ατά βλ. π. ω. Σ. Ρωμανίδου, Ρωμαιοσύνη-Ρωμανία-Ρούμελη, Θεσσαλονίκη 19812, σσ. 17 π., 190 π., 251 π.
5. π. Ε. Βακαλοπούλου, στορία…, τόμ. Ε´, Θεσσαλονίκη 1980, σ. 31.
6. Arnold Toynbee, Ο λληνες και ο κληρονομιές τους (μετάφρ. Νίκος Γιαννουδάκης), θήνα 1992, σ. 20.
7. Στό διο, σ. 331.
8. Γεωργίου ακωβάτου, γορεύσεις ν τ Β´ ν θήναις θνοσυνελεύσει καί ν τας Βουλας, ν θήναις 1902, σ. 212.
9. Πολίτης τς θναρχεύουσας Νέας Ρώμης.
10. π. Δασκαλάκη, Τό πολίτευμα το Ρήγα Βελεστινλ, θήνα 1976, σ. 29.
11. Στό διο, σ. 60.
12. π. ω. Σ. Ρωμανίδου, Τό προπατορικόν μάρτημα, θήνα 19892, σ. ιστ´.
13. N. Jorga, Histoire des Etats balcaniques jusqu’ a’ 1924, Paris 1925.
14. Διον. Ζακυθηνός στό τόμο: «Το Εκοσιένα», πιμέλεια Π. Χάρη, θναι 1977, σ. 850-851.
15. Βλ. στορία το λληνικο θνους (κδόση «κδοτικς θηνν»), τ. ΙΒ/´1975, σ. 28.
16. Κων. Τριανταφυλλοπούλου, γών τς λληνικς νεξαρτησίας καί ρχή τν θνικοτήτων, στό «Το Εκοσιένα», πιμ. Π. Χάρη, θναι 1977, σ. 290-320 (δ: σ. 296/7).
17. Στό διο, σ. 308.
18. Στό διο.
19. N. Jorga, Etudes Byzantines, τόμ. Β´ Βουκουρέστι 1940, σ. 276.
20. Χρυσ. Παπαδοπούλου, κκλησία Κων/πόλεως καί Μεγάλη πανάστασις το 1821, ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΚΑ´ (1950), σ. 316.
21.M.S. Anderson, The Eastern Question, London 1966, σ. 71.
22. ταν τό τέλος το Ρωσοτουρκικο πολέμου.
23. π. ω. Σ. Ρωμανίδου, Τό προπατορικόν μάρτημα…, π. π. σ. κβ/
24. E. Driaylt, La Question d’ Orient, Paris 19146, σ. 65 π.
25. π. ω. Σ. Ρωμανίδου, Ρωμηοσύνη το 1821…, π. π.


Πηγή Ορθόδοξος Τύπος, 22/03/2013