Labels

Σάββατο 4 Ιανουαρίου 2020

Οἱ μάγοι ἀκολούθησαν τὴν ὁδοιπορία τους μὲ σταθερότητα καὶ μεγαλοψυχία

ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΓΥΜΝΑΣΜΑΤΑ – ΜΕΛΕΤΗ ΚΒ΄

γίου Νικοδήμου το γιορείτου
) «Ο μάγοι κολούθησαν τν δοιπορία τους μ σταθερότητα κα μεγαλοψυχία»
πόδοση στν Νεοελληνικ- πιμέλεια:  Σάββας λιάδης, Δάσκαλος


Σκέψου, δελφέ, τν σταθερότητα κα τν μεγαλοψυχία πο δειξαν ο Μάγοι, κολουθώντας τν δοιπορία τους, παρόλο πο βρκαν τόσα μπόδια ναντίον τους, μέσα στν ερουσαλμ . Διότι ΄ μν κρύφτηκε τ στέρι πο ταν μία μεγάλη παρηγορι στ δρόμο τους` β΄ δ ταράχτηκε λη πόλη τν εροσολύμων μ ατ τ μήνυμα πο φεραν κα γ΄ διότι ρώδης βασιλιάς, πο ταν θανάσιμος χθρός του νέου βασιλι, δηλαδ το Χριστο, γινε ξαλλος π τν θυμό του. Ο μάγοι μως δν δειξαν μικροψυχία γι λα ατ κα καθόλου δν φοβήθηκαν, πο ταν τόσο λίγοι κα βρίσκονταν μέσα σ να λόκληρο κα ξένο βασίλειο. λλά, ντ γι τ στέρι, πο τος λειψε στ δρόμο τους, τρέχουν στος διδασκάλους κα τος ρωτον, γι ν τος δηγήσουν κα πηγαίνουν στν αλ νς τυράννου περήφανου κα αμοβόρου κα ζητον μ μεγάλη τόλμη κα μεγαλοψυχία, γι ν μάθουν πο...
γεννιέται
νέος βασιλιάς. «δο μάγοι π νατολν παρεγένοντο ες εροσόλυμα λεγοντες· πο στιν τεχθες βασιλες τν ουδαίων;» (Μάτθ. β,2). Ώ, τόλμη θαυμαστή! , μεγαλοψυχία, ξια ορανίων παίνων!
Τώρα σύγκρινε, σ γαπητέ, ατν τν μεγαλοψυχία τν μάγων μ τν μικροψυχία τ δική σου, γι ν καταντροπιαστες κα ν δηγηθες στν θεραπεία σου, στν διόρθωσή σου. Διότι, πως λαμπρς στέρας, πο δηγοσε κα παρηγοροσε τος μάγους στν πορεία τος κρύφτηκε π` ατούς, γι ν δοκιμάσει τν πομον κα τν νδρεία τους, φο ξαναφάνηκε μπροστά τους, τος δωσε μεγαλύτερη χαρ π τν πρώτη μφάνιση: «δόντες δ τν στέρα χάρησαν χαρν μεγάλην σφόδρα» (Μάτθ.2, 10), ατν τν τρόπο συνηθίζει ν χρησιμοποιε κα χάρη το Θεο μ τος δούλους κα τος φίλους της, πως λένε ο θεοι πατέρες, ο ποκαλούμενοι νηπτικο κα μάλιστα γιος Διάδοχος. Κα λλοτε ατή, σν φιλοτεκνη μητέρα παρηγορε κα εφραίνει τ παιδιά της μ τς πρωτόγνωρες λλάμψεις της κα τς θεες νέργειές της κα τ δρα της, φωτίζοντας τν νο τους, κατανύσσοντας μ πολλ γλυκύτητα τν καρδιά τους κα θερμαίνοντας τν κα διεγείροντας τν γάπη τους πρς τν Θεό. λλοτε δ κρύβεται π` ατος κα ποτραβιέται, δηλαδ φήνει τος πειρασμος ν ρχονται πάνω τους, πως κάνει μητέρα πολλς φορς πο κρύβεται π τ παιδιά της, γι ν καλλιεργήσει τν πομον κα τν δειλία τους, γι ν γίνουν νδρες μ τος πειρασμος κα τς θλίψεις κα ν μν εναι πάντοτε νήπια, γι ν κλάψουν κα ν ζητήσουν θερμ τν θεία χάρη, τν ποία χασαν. Κα κατ` ατν τν τρόπο, φο πάλι τν πολαύσουν, ν χαρον περισσότερο, πως κα τ παιδί, ταν χάσει τν μητέρα του, ζητάει ν τν βρε μ κλάματα κα μ δάκρυα. Κα μέσως, μόλις τν δε ν φανε π κάποιο μέρος, τρέχει μ νέκφραστη χαρ κα κλαίγοντας κα γελώντας ταυτόχρονα, τν γκαλιάζει.
λλά, σ δελφέ, πόσες φορς λιγοψύχησες, ταν ξαφανίστηκε π σένα οράνιος στέρας πο σ δηγοσε; Πόσες φορς γόγγυσες κα θέλησες ν γυρίσεις πίσω, δηλαδή, ν φήσεις τν δρόμο τς ρετς, τν ποία ποφάσισες ν περπατήσεις κα ν γυρίσεις πάλι στν προηγούμενο δρόμο τς μαρτίας, ταν χάρη το Θεο τραβήχτηκε π πάνω σου γι λίγο καιρ κα σ φησε ν δοκιμάσεις ναν στω μικρ πειρασμ πίκρα στν καρδι ν θολώσει νος σου; ξαιτίας ατς τς μικροψυχίας σου κα νυπομονησίας σου, βγάλε τ συμπέρασμα πς στάση σου πέναντι στν ρετ εναι βρεφικ κα νηπιώδης κα γ` ατ χεις νάγκη ν τρς πάντοτε γάλα, δηλαδ ν ασθάνεσαι πάντοτε τς γλυκύτητες τς χάριτος. Κα μέσως, μόλις τς στερηθες γι λίγο γίνεσαι νυπόμονος, χάνεσαι κα πελπίζεσαι κα φωνάζεις κα σ σν τν Πέτρο, ταν κινδύνευε ν βυθιστε στν θάλασσα «Κύριε, σσον μέ». (Μάτθ. 14, 30) λλά σου παντ κι γώ, πως τότε πάντησε στν Πέτρο Χριστς «λιγόπιστε! ες τί δίστασας;» (ατόθι). Λοιπόν, πόσο εναι θαυμαστό, ν κολουθες τν ησο, ταν πηγαίνει στ ρος Θαβώρ, γι ν μεταμορφωθε; Πόσο θαυμαστ εναι, ν φαρμόζεις τν ρετ κα φυλάγεις τς ντολς το Κυρίου, ταν χάρις το Θεο φωτίζει τν νο σου μ τς θεες λλάμψεις της; Τί μεγάλο πράγμα εναι , ν δείχνεις πομον κα νδρεία, ταν χάρις το Θεο γλυκαίνει τν καρδιά σου μ τν παλ ζεστασιά της, μ τν γλυκι κατάνυξη κα μ τ φωτιστικ νοήματά της; Τ θαυμαστ εναι ν κολουθες τν ησο, ταν πηγαίνει ν σταυρωθε, δηλαδή, τ θαυμαστ εναι ν φαρμόζεις τν ρετ κα ν μν ποκλίνεις π` ατήν, ταν ρθουν ο θλίψεις κα ο πειρασμοί, τόσο ο ξωτερικοί, σο κα ο σωτερικοί, διότι ατς πιφέρουν τν ξηρότητα στν καρδι κα τς στερον τν κατάνυξη. Τότε δοκιμάζεται μεγάλη νδρεία, ταν σου στερήσει χάρις το Θεο τς γλυκύτητές της κα σ δν μικροψυχήσεις καθόλου.
Γ` ατ δελφέ μου, πειδ ποφάσισες μία γι πάντα ν εσαι δολος το Θεο, προετοίμασε τν αυτό σου, γι ν ντιμετωπίζεις τος πειρασμος κα ν τος πομένεις μ μεγάλη γενναιοψυχία, καθς τ Πνεμα τ γιο σ συμβουλεύει δι το Σοφο Σειράχ, λέγοντας «Τέκνον, ε προσέρχη δουλεύειν Κυρίω Θε, τοίμασον τν ψυχήν σου ες πειρασμν» (2,1). Διότι, χε κατ νον τι, μόλις ρχίσεις ν κολουθες τος οράνιους φωτισμος κα τς θεϊκς λλάμψεις, τς ποες θ σο μφανίζει Θες νοερ στν καρδιά σου, μέσως μόλις ρχίσεις ν περπατς στ στράτα τν ντολν το Κυρίου κα ν ξεκινήσεις μία λλη θεάρεστη ζω κα μάλιστα, ν ποφασίσεις ν πς σ κάποιον συχο τόπο κα γίνεις καλόγερος, τότε πωσδήποτε θ σο πιτεθε γρια ρώδης, τ σαρκικ φρόνημα, πειδ λέξη ρώδης ρμηνεύεται «δερμάτινος», πως λέει γιος Μάξιμος. Τότε θ ναστατωθε κατ` πάνω σου διάβολος κα μαζ μ τν διάβολο λη πόλη, δηλαδ λος κόσμος. Τότε θ σηκωθον στ πόδι ο γονες σου, ο συγγενες σου, ο φίλοι σου, ο συμπατριτες σου, ο γνωστοί σου κα θ σο λένε τι εναι πολ σοβαρ κα βαρ ατ πο πς ν κάνεις. Θ σο λένε πς δν θ μπορέσεις ν ντέξεις τος κόπους τς καλογερικς ζως κα τι θ γίνεις ατία ν σ κατηγορε καθένας κα ν λέει πς εσαι περήφανος κα πς θέλεις τάχα ν γιάσεις μόνος σου. Θ σο λένε πς εσαι ποκριτής, παίδευτος κα πολίτιστος νθρωπος κα λλα παρόμοια. Κα λα ατ θ τ ποκινε μισόκαλος διάβολος, γι ν σ μποδίσει π τν δρόμο τς σωτηρίας σου.
λλ σύ, δελφέ, μιμήσου κείνους τος χαριτωμένους μάγους κα κλεσε τελείως τ ατιά σου σ λα ατ τ λόγια πο θ σο λένε, στε ν μν μποδιστες ν φέρεις ες πέρας ατν τν καλή σου πόφαση. λλ δ πρέπει ν φανε σταθερότητα κα μεγαλοψυχία σο` «δε στιν πομον κα πίστις». (ποκ. 13, 10) δ πρέπει ν σφίξεις δυνατ τν καρδιά σου κα ν τν σκληρύνεις, στε ν μν συμμεριστες οτε τ δάκρυα τν γονέων σου οτε τ κλάματα τν συγγενν σου οτε τς παρακινήσεις τν φίλων σου, λλ ν θεωρήσεις πς ατο μόλοι εναι ο πρτοι χθροί σου, πως λέει Κύριος «κα χθροί του νθρώπου ο οκιακο ατο» (Μάτθ. 10,36). Διότι, ν φήσεις τν καρδιά σου γι λίγο ν μαλακώσει πέναντι σ` ατά, μέσως θ βρε εκαιρία ν σ νικήσει κόσμος κα διάβολος κα ν σ μποδίσει π τν σωτηρία τς ψυχς σου. δ πρέπει ν χρησιμοποιήσεις σπαθί. Σπαθί, γι ν κόψεις κάθε προσπάθεια το κόσμου κα τς σάρκας κα τν δονν κα ν μν δειλιάσεις καθόλου, λλ λπίζοντας μόνο στν βοήθεια το Θεο, πο σ προσκαλε, ν μν κοιτάξεις τριγύρω σου πως Λώτ, λλ βλέπε μόνο μπροστά σου, μέχρι ν φύγεις κα ν γλιτώσεις π τν κόσμο, πως π μία λλη Πεντάπολη` «σώζων σζε τν σεαυτο ψυχήν· μ περιβλέψη ες τ πίσω, μηδ στς ν πάση τ περιχώρω· ες τ ρος σώζου, μήποτε συμπαραληφθς» (Γέν. 19,17). Στν δρόμο δ πο διάλεξες ν κολουθήσεις, μν συμβουλεύεσαι λλον παρ μόνο τς γιες Γραφές, το Θεοφόρους πατέρες κα τν πνευματικό σου, ποος σ συμβουλεύει βάσει τν γίων Γραφν, ποος εναι βέβαια ες τόπον Θεο. λλις, ν σ θελήσεις ν ζυγίσεις τ λόγια κα τς κρίσεις τν νθρώπων κα ν δώσεις προσοχ στς ντιρρήσεις κα στ τί ρέσει στ κόσμο κα ν φοβσαι τ τί θ πε νας κα λλος, ν εσαι βέβαιος πς ποτ δν θ λοκληρώσεις κανένα καλ γι λογαριασμό σου οτε θ μπορέσεις ποτ ν βρες τν Χριστό.
Βάλε λοιπν μετάνοια, διότι φάνηκες μικρόψυχος κα νυπόμονος στος πειρασμούς, πο συνάντησες στ δρόμο τς ρετς κα δν στάθηκες νδρεος, ταν χάρις το Θεο σ γκατέλειψε γι λίγο, γι ν σ δοκιμάσει κα ταπεινώσου, πέφτοντας κάτω κα γίνε να μ τ γ. Εχαρίστησε τν Κύριο, πο σ πισκέφθηκε πάλι μ τν χάρη του κα δν σ φησε ν χαθες λότελα, ψάλλοντας μαζ μ τν Δαβίδ` «ε μ τι Κύριος βοήθησε μοί, παρ βραχ παρώκησε τ δη ψυχή μου». (Ψάλ. 93,17) κα παρακάλεσε τν ν σο δώσει κα πάλι τς πρτες γλυκύτητες κα χαρς τς χάριτός του, πως τν παρακαλοσε γι τ διο πράγμα κα Δαβδ ` «πόδος μο τν γαλλίασιν το σωτηρίου σου». (Ψάλ. 50,14). Κνε κα κάποιες ασθητές, σωματικς κινήσεις. Χτύπα τ στθος σου μ τ χέρια σου, γκαλίασε τν σταυρ το Κυρίου τν γία Εκόνα του, ν βέβαια δν πάρχει κάποιος πο ν σ βλέπει, κα φώναξε κα σ κα πς το κενα τ λόγια πο επε ακώβ. «Κύριε, δν σ φήνω κα δν φεύγω π δ μέχρι πο ν μ ελογήσεις κα ν μο θερμάνεις τν καρδιά μου κα ν μο γλυκάνεις τν ψυχή μου μ τν κατάνυξη κα μ τν θεία χάρη σο` «ο μ σ ποστείλω, ἐὰν μ μ ελογήσης». (Γέν. 32, 26) Πές του κα τ λόγια της Χαναναίας, «ναί, Κύριε· κα γρ τ κυνάρια σθίει π τν ψυχίων τν πιπτόντων π τς τραπέζης τν κυρίων ατν». (Μάτθ. 15, 27), δηλαδή, δωσ` μου Κύριε, λιγάκι π κενες τς παρηγορις πο δίνεις στος κατ πνεμα υος κα φίλους σο` κα ζήτησέ του ν σ προλαβαίνει κρυφ κα ν σ δυναμώνει μ τν χάρη του, σες φορς ποφασίσει ν σ κολουθήσουν πειρασμοί, πως τ λέει γιος σαάκ, γι ν μπορες μ τν δύναμή του ν τος πομένεις εχαρίστως. Κα πειδ εναι «πολλο ο κλητοί, λίγοι δ ο κλεκτοί», πως τ λέει διος, (Μάτθ. 20,16), παρακάλεσε τν ν σ ξιώσει ν συναριθμηθες μ τος λίγους, γι ν μπορέσεις ν σωθες, χωρς ν δίνεις σημασία στ λόγια του κόσμου, πως δν δίνεις σημασία οτε στν θόρυβο πο κάνει θάλασσα: «χοι θαλάσσης νδρς φρονος λόγοι` βρίθοντες κτς ο πιαίνουσι χρόας», δηλαδή, τ λόγια του φρονος νθρώπου μοιάζουν μ τος χους τν κυμάτων τς θάλασσας, ο ποοι πλημμυρίζουν μν τς κτές, λλ δν συνθέτουν καμία μελωδία, λέει γιος Γρηγόριος θεολόγος.