Labels

Τετάρτη 1 Ιανουαρίου 2020

Ο Μ. Βασίλειος ἀνήκει στοὺς μεγάλους ἄνδρες τῆς ἱστορίας



Μέγας Βασίλειος κορυφαος Πατέρας τς κκλησίας μας
Το Λάμπρου κ. Σκόντζου Θεολογου – Καθηγητο
     
Τόσο στορία σο κκλησία πρξαν φειδωλς στν χαρακτηρισμ το «Μεγάλου». λάχιστοι λαβαν τν τίτλο «Μέγας». Ένας π ατος πρξε κορυφαος γιος τς κκλησίας μας Μέγας Βασίλειος, ποος λαβε πάξια ατν τν τίτλο, διότι σφράγισε μ τν προσωπικότητά του τν στορία σ μι π τς κρισιμότερες στορικς φάσεις τς νθρωπότητας.
      Γεννήθηκε τ 330 στη Νεοκαισάρεια το Πόντου. πατέρας του Βασίλειος ηταν νομαστς ρήτορας τς περιοχς κα μητέρα του Εμμέλεια ηταν πόγονος ριστοκρατικς ρωμαϊκς οκογένειας. ταν νθερμοι Χριστιανοί. Σπουδαο ρόλο στ ζω το παιξε γιαγι του Μακρίνα, ποία πρξε μαθήτρια το γίου Γρηγοριου Νεοκαισαρείας. Ατ τν μύησε στν χριστιανικ εσέβεια. Στν οκογένεια πρχαν λλα κτ παιδιά, τ περισσότερα εχαν φιερωθε στ διακονία τς κκλησίας (Γρηγόριος Νύσσης, σκητς Ναυκράτιος, μοναχ Μακρίνα, Πέτρος πίσκοπος Σεβάστειας).
        Ο εκατάστατοι γονες τος φρόντισαν ν δώσουν στ παιδιά τους, κτς π τν εσέβεια κα σπουδαία μόρφωση. Βασίλειος διδάχτηκε τ πρτα γράμματα π τν πατέρα του. Στ συνέχεια πγε γι σπουδς στην Καισάρεια τς Καππαδοκίας κα....
κολούθως στην Κωνσταντινούπολη. Τ 351 έφτασε στην Αθήνα για ν τελειοποιήσει τς σπουδές του στ γεωμετρία, τν στρονομία, τν φιλοσοφία, τν ρητορική, τν ατρικ κα τν γραμματική. 
Ο σπουδς του διήρκησαν τεσσεράμισι χρόνια ς τ 355. κε συνδέθηκε μ δελφικ φιλία μ τον Γρηγόριο τν Ναζιανζην κα τον Ιουλιανό, τν μετέπειτα ατοκράτορα. Διέφερε π λους τους λλους φοιτητς γι τς ρετές του κα τν αστηρ σκητικ ζωή του. Λέγεται πς καθηγητς του Εύβουλος εντυπωσιαστηκε π ατν κα σπάστηκε τν Χριστιανισμό. Μαζ μ τ Γρηγόριο εχαν δρύσει στν κατείδωλη θήνα χριστιανικ φοιτητικ μιλο κα εχαν σημαντικ εραποστολικ δράση.
      Τ 356 πέστρεψε στη Νεοκαισάρεια κα σκησε γι λίγο το πικερδς πάγγελμα το δικηγόρου κα το δασκάλου τς ρητορικς. Το 358, στερα π τ θάνατο το δελφο του Ναυκράτιου κα τν παρότρυνση τς δελφς του Μακρίνας, φο λαβε τ γιο Βάπτισμα, ποφάσισε ν κολουθήσει τ μοναχικ ζω κα ν φιερωθε στν πηρεσία τς κκλησίας. φο μοίρασε τ μεγαλύτερο μέρος τς περιουσίας του στος φτωχος κα στν κκλησία, ξεκίνησε μεγάλη περιοδεία σ νομαστ μοναστικ κέντρα της Μ. σίας, Συρίας, Αγύπτου και Μεσοποταμιας για ν γνωρίσει γίους σκητς κα ν μυηθε στν ληθιν μοναχικ ζωή.  Το 360αποσύρθηκε μαζ μ τν φίλο του Γρηγόριο Ναζιανζηνό σε ρημητήριο στν Πόντο, στς χθες το Ίρη ποταμο ν μονάσουν. κε μεινε ς τ 363 προσευχόμενος κα συγγράφοντας τ σημαντικότερα ργα του κα μαζί τους περιφημους «Κανονισμος δι τν μοναχικν βίον», ο ποοι γιναν δηγς το κατοπινο κοινοβιακο μοναχισμο.
      φήμη τς γιότητάς του φτασε ς την Καισάρεια τς Καππαδοκίας. πισκοπος Ευσέβιος τον κάλεσε κα τν χειροτόνησε πρεσβύτερο. Βασίλειος πέδειξε τεράστια ποιμαντικ κα φιλανθρωπικ δράση. Κατ τν φοβερ λιμ το 367-368 σωσε π βέβαιο θάνατο λους τους φτωχούς τς ερύτερης περιοχς τς Καισάρειας. Τ 370, ταν πέθανε Εσέβιος κα κατ’ πιταγ το λαο, κλέχτηκε ρχιεπίσκοπος Καισαρείας. ς πίσκοπος πλέον Βασίλειος, γκαινιάζει να κολοσσιαίων διαστάσεων ποιμαντικ κα κοινωνικ ργο. νέλαβε δράση κατ τν αρετικν ρειανν, ο ποοι εχαν τν ποστήριξη το ρειανόφρονα ατοκράτορα Ουαλη. ντιμετώπισε μ σθένος κα ποτελεσματικότητα τν πόπειρα το Ουάλη  κα τν μοφρόνων του, ν πιβάλουν στν πισκοπ το τν αρετικ ρειανισμό. Παράλληλα καθάρισε τν κκλησία π ναξίους κληρικούς.
       ξιοθαύμαστο κα πρωτόγνωρο γι τν ποχ του πρξε τ κοινωνικ ργο του. δρυσε τν περίφημη«Βασιλειάδα», να τεράστιο συγκρότημα εποιΐας, τ ποο περιλάμβανε νοσοκομειο, ρφανοτροφεο, πτωχοκομεο, παγγελματικς σχολές, κλπ. Μέσα σ ατ βρισκαν καταφύγιο κα βοήθεια χιλιάδες νθρωποι, νεξάρτητα ν ταν χι Χριστιανοί. Πλθος θελοντν προσέφεραν τς πηρεσίες τους κα νάμεσά τους γιος πίσκοπος Βασίλειος, ργαζόταν ς ατρός. 
       Τιτάνιο πρξε πίσης κα τ συγγραφικό του ργο. πρξε δεινς θεολόγος κα μέγας συγγραφέας, το ποίου τ ργο ποτελε μέχρι σήμερα πρωτοπόρο. Τ ργα του διακρίνονται σ δογματικά, θεολογικά, ρμηνευτικά, πιστολς κλπ. να π τ γνωστότερα ργα του πρξε η «ρμηνεία ες τν ξαήμερον», στν ποία εναι ποτυπωμένη σπάνια ερυμάθειά του. Γνωστ πίσης ργο το εναι μώνυμη το «Θεία Λειτουργία», ποία τελεται δέκα φορς τ χρόνο (τς πέντε Κυριακές τς Μ. Τεσσαρακοστς, τν παραμον τν Χριστουγέννων, τν παραμον τν Φώτων, τν Μ. Πέμπτη, τ Μ. Σάββατο κα τν 1η Ιανουαρίου). Τ πολυπληθ θεολογικ ργα το ερο Πατρς ποτελον γι τν κκλησία κα τν κατοπιν θεολογικ πιστήμη, νεκτίμητη παρακαταθήκη.
          αστηρ σκητικ ζωή του κα ξαντλητική του ργασία κλόνισαν σοβαρ τν εθραυστη γεία του. Στις 31 Δεκεμβρίου το 379 πέθανε σ λικία μόλις 49 ετων. κηδεία του γινε τν 1η Ιανουαρίου το 380, μ τ συμμετοχ μέτρητου πλήθους Χριστιανν, θνικν κα ουδαίων, ο ποοι θρηνοσαν παρηγόρητοι γι τν χαμ το μεγάλου εράρχη κα προστάτη τους. μνήμη του ορτάζεται την 1η Ιανουαρίου.
        Ο Μ. Βασίλειος νήκει στος μεγάλους νδρες τς στορίας. ζησε σ μι ποχ πο παλις εδωλολατρικς κόσμος δυε ριστικ κα νας νέος κόσμος, χριστιανικς νέτειλε. Ατός, μαζ μ τος λλους μεγάλους Πατέρες το 4ου μ. Χ. αώνα, πρξε νας π τος φορες ατο το νέου κόσμου. Κα κόμη περισσότερο: μεγάλος ατς νδρας, συνέβαλε καθοριστικ στν μαλ μετάβαση στν νέα πολιτισμικ πραγματικότητα.
ξιολόγησε μ θαυμαστ τρόπο τ θετικ στοιχεα το ρχαίου κόσμου, τ ποα νέταξε στ νέα πίστη κα στν νέο ναδυόμενο χριστιανικ πολιτισμό. Χρησιμοποίησε μ καταπληκτικ δεξιότητα τν ρχαιοελληνικ φιλοσοφικ σκέψη κα τν πλοτο τς λληνικς γλώσσας, μέσω τν ποίων ξέφρασε τς αώνιες κα σώζουσες λήθειες τς Θείας ποκαλύψεως. πρξε, τέλος, κατ’ ξοχν θεοφόρος Πατέρας τς κκλησίας, ποος κατέστησε τν χριστιανικ πίστη τρόπο ζως κα πολιτείας κα τος πιστος ληθιν «βασίλειον εράτευμα», πως ψάλλουμε στ πολυτίκιο τς ορτς του!