Labels

Κυριακή 9 Απριλίου 2017

Τα Θεία Πάθη





λα τά τροπάρια τς Κυριακς τν Βαΐων θεολογον
Πατρ Κωνσταντνος Στρατηγόπουλος
Νά ναλύσουμε σήμερα τήν εκόνα τς λεγομένης Βαϊοφόρου, δηλαδή τς εσόδου το Χριστο τήν μέρα τν εροσολύμων στήν πόλη ατή, πού κολούθησε μετά σταυρός καί λα τά γεγονότα το πάθους.
Βέβαια, πειδή μπαίνουμε δη στά γεγονότα το πάθους, λη ζωή το Χριστο εναι να ποκαλυπτόμενο μυστήριο. ,τι κάνει Θεός εναι μυστήριο, λλά ποκαλυπτόμενο καί τό μυστήριο ατό τό κατανοομε κατά τά μέτρα τν νθρωπίνων δυνατοτήτων πού χουμε, κατά τά μέτρα τς καθάρσεως πού χουμε καί πολλά λλα σημεα δέν τά κατανοομε. τσι μπαίνουμε σέ να χρο καταληπτο τε καί καταλήπτου. λα εναι τσι. λλά θέλω νά π τι σο πλησιάζουμε στά γεγονότα τά κορυφαα τς Σταυρώσεως καί το πάθους το Χριστο μας, τά γεγονότα γίνονται πιό κατάληπτα καί χρειάζονται κόμα περισσότερο κάθαρση γιά νά τίς καταλάβουμε ατές τίς κφράσεις. Βλέπετε ο μαθητές κουγαν τόν Χριστό ταν κήρυττε. Μερικά δέν τά καταλάβαιναν καί το λεγαν δέν καταλαβαίνουμε καί γιατί τά λές καί μέ παραβολές μάλιστα; ν Χριστός λεγε τίς παραβολές γιά νά ταν πιό εκολα, πιό βατά, πιό διδακτικά. Ατοί οτε τίς παραβολές δέν καταλάβαιναν κι Χριστός ρμήνευε τίς παραβολές καί ατοί καταλάβαιναν λίγα. Πόσω μλλον ταν φτάνουμε στό κατανόητο το σταυρο το Χριστο καί τς ναστάσεώς Του. σο λοιπόν, προχωρομε τά πράγματα ρμηνευτικά γίνονται πιό δύσκολα καί χρειάζεται περισσότερη κάθαρση κατανόηση.
Θέλω νά π τώρα γιά μς, πού ν κάποτε γίνετε γιογράφοι καί γιογραφετε τά...
γεγονότα ατά, κόμη καί περιγραφή τν γεγονότων πρέπει νά σς κάνει νά στέκεστε μέ πολύ σεβασμό πρός τά γεγονότα καί χρειάζεται πολλή προσευχή καί πολλή κάθαρση. Δέν λές ξεκιν τήν εκόνα νά τήν κάνω τσι. Πραγματικά χρειάζεται μιά μβάθυνση στά γεγονότα κατά τά μέτρα το δυνατο. Νά δομε ατά τά μέτρα το δυνατο πού χουμε στήν εκόνα τς Βαϊοφόρου.

χουμε μπροστά μας τό Χριστό, πως τό περιγράφει τό κείμενο τό εαγγελικό. Χριστός κάθεται πάνω στό γαϊδουράκι, κάποιοι νθρωποι τόν ποδέχονται στήν πόλη καί πίσω πό Ατόν εναι ο μαθητές Του. Κάποια παιδιά στρώνουν τά μάτια ατν καί [πίσης φαίνεται] γία Πόλις. Νά δομε να πρός να τά γεγονότα.
χουμε τό Χριστό, ποος φοράει δύο νδύματα πως πάντα, διπλος στήν φύση εναι. Φωτοστέφανο χει Χριστός, λοι ο γιοι χουν φωτοστέφανο, λλά στό φωτοστέφανο το Χριστο πάνω εναι χαραγμένος νας σταυρός. Σέ λλο φωτοστέφανο πάνω δέν χαράσσεται σταυρός. Στά χέρια Του κρατάει τό γνωστό ελητάριο πού ξέρουμε, πού εναι δοθείσα ξουσία καί μέ τό δεξί χέρι ελογε.

Τώρα, Χριστός κάθεται πί πώλου νου, εναι καθεζόμενος. Σς χω πε καί λλη φορά, θεολογία το καθεζομένου πού σημαίνει μιά βεβαιότητα. Σς τό εχα πε ταν εδαμε τήν Παναγία νθρονο τήν ρα το Εαγγελισμο. χει λοιπόν δ Χριστός μία βεβαιότητα πού ξέρει τί κάνει -καί μάλιστα πενθυμίζουμε τό διάλογο πού κανε λίγες μέρες πρίν πό τήν πορεία πρός τά εροσόλυμα, ταν προανήγγειλε στούς μαθητές Του τά γεγονότα πού θά γίνουν καί Πέτρος προσπάθησε νά τόν ποτρέψει πό ατό τό γεγονός καί Χριστός το επε, «παγε πίσω μου σαταν». Χριστός εχε μιά βεβαιότητα πού ατό πού θά γίνει, θά βγε σέ μιά νίκη μπροστά. 

τσι λοιπόν, πάρχει μιά βεβαιότητα τι δ δέν μπορε νά πάρχει ποτέ ποτυχία. ποιος ζε κοντά στήν κκλησία καί λειτουργε τά γεγονότα χριστολογικά καί κκλησιολογικά, δέν μπορε ποτέ νά χει ποτυχία. Τίποτα στήν κκλησία δέν χει ποτυχία. ποτυχημένοι εμαστε μες ο νθρωποι. Ατό πού κάνει κκλησία ποτέ δέν χει ποτυχία. Δέν πάρχει οτε ποτυχημένη ξομολόγηση, οτε ποτυχημένη Λειτουργία, τίποτα πό λα ατά. ποτυγχάνουμε μες κατά τά μέτρα τν παθν μας. κκλησία λειτουργε πάντοτε νευ τς συγκριτικς πιτυχία-ποτυχία, ξεπερνάει ατά τά γεγονότα. 

Ατό σημαίνει μιά βεβαιότητα, λοιπόν. ησος κάθεται πάνω σέ ατό τό πουλάρι. Ο ρμηνευτές Πατέρες τς κκλησίας πού ρμηνεύουν τά κείμενα καί κατ πέκταση ο γιογράφοι βέβαια, πού προσλαμβάνουν τήν ρμηνευτική τν Πατέρων καί ο μνωδοί, ο ποοι καί ατοί κολουθον τήν πατερική θεολογία καί περιγράφουν τή θεολογία μέσα σέ μνους. τσι ποιος μετέχει στά γεγονότα τς Κυριακς τν Βαΐων θά δε πάρα πολύ ραα τροπάρια πού θεολογον. λα τά τροπάρια θεολογον πάνω σέ ατά τά γεγονότα. κε, μερικά πό τά τροπάρια, να θά σς π μονάχα, τό ποο τό θυμμαι πολύ εκολα στό νο μου καί εναι πολύ πιό χαρακτηριστικό, τι Χριστός εσέρχεται πί πώλου νου καθεζόμενος, λέει. 

Τί εναι ατό τό τι κάθεται πί πώλου νου; Λέει κενο τό τροπάριο τι «τό λογον τν θνν, καθέδρα το πώλου προετύπου». Τό ξαναλέω, τό λογον τν θνν, τό λογον, τά θνη εναι λογα, χωρίς λογική. Τί προτυπώνει, προτυπο; « καθέδρα το πώλου προετύπου». καθέδρα πάνω σέ ατό τό πουλάρι, πού σημαίνει πουλάρι να γαϊδουράκι, στό ποο ποτέ δέν κάθισε νθρωπος κανένας -τό λέει ξάλλου καί τό κείμενο τό εαγγελικό, ταν επε στούς μαθητές Του νά πάρετε ατό τό ζο κ.λπ., λέει τό κείμενο τι ποτέ κε πάνω δέν κάθισε νθρωπος. 

Εναι λοιπόν, τό λογον τν θνν. Τά θνη εναι λογα καί δέν δέχονται κανένα ζυγό, δέν δέχονται κυριαρχία, δέν δέχονται νά ρχονται πό κανένα. Παρά μόνο ρχεται Χριστός ποος κάθεται πάνω στό γαϊδουράκι, χαλιναγωγε τά λογα θνη, πως χαλιναγωγε τό γαϊδουράκι καί τσι ρχεται γιά νά χαλιναγωγήσει τά λογα θνη καί κατ πέκταση τό λογο τν παθν μας. Βλέπετε θεολογία τν τροπαρίων τς Μεγάλης βδομάδος. Νά λοιπόν, τό πουλάρι τό ποο χαλιναγωγεται καί μάλιστα χει τήν κεφαλή κεκλιμένη. ποδέχεται ατά τά γεγονότα, ν δέν δεχόταν ποτέ ατό τό νέο τό ζο νά πάρχει ναβάτης πάνω του μετά πό πάρα πολλή σκηση.

Προσέξτε ατό τό λογον τν θνν. Τό λογο εναι καί πο δηγε ατό τό λογο; δηγε στήν δυναμία νά δεχτον ρχή. Δέν δέχονται ρχή, δηλαδή δέν δέχονται νά πάρχουν. Προσέξτε τή λέξη ρχή. ρχή σημαίνει πάρχω· ταν δέν δέχεσαι ρχή, σημαίνει τι δέν πάρχεις. θά δεχθες τό Θεό ς ρχή γιά νά πάρχεις, ν δέν δεχθες τό Θεό σάν ρχή καί δεχθες λλες ρχές, πάλι δέν πάρχεις, γιατί κανείς πό τίς ξουσίες το κόσμου τίς δυνάμεις δέν εναι ρχή. ρχή εναι μόνο Θεός, «ν ρχ ν Λόγος», ; Καί εναι ρχή προπάντων τν αώνων, δέν εναι τσι; Προσέξτε λοιπόν, ατή τή λέξη. ν δέν δεχθομε τό νά πάρχουμε, νά χουμε ρχή τό Χριστό, δέν πάρχει κανείς. 

Καί μάλιστα γιος πού γιορτάζει αριο, πολύ μεγάλος γιος, Μάξιμος μολογητής, λέει σέ να κείμενό του -κάνει κπληξη, δηλαδή καμιά κπληξη, κάνει θεολογία πολύ βαθιά- καί λέει τι, γώ λέει μπορ νά π τι Θεός δέν πάρχει. τσι πλά τό λέει καί τό ξηγε μετά. Λέει, δέν μπορε νά πάρχει Θεός, εναι δύνατο νά πάρχει Θεός, γιατί πάρχω σημαίνει εμαι κάτω πό ρχή. Θεός εναι ναρχος. χι δέν πάρχει, πς θά πάρχει; Κάτω πό ρχή δέν εναι. Δέν παίζει κν μέ τίς λέξεις. Θεολογε βαθύτατα. Κι μες πού λέμε Θεός πάρχει - δέν πάρχει, εναι νόητες λέξεις. Θεός εναι πέρα πό τό πάρχω. φο εναι ναρχος, πς θά πάρχει; Εναι μιά πολύ ραία, λοιπόν, θεολογία πού δένεται μέ ατά τά γεγονότα τς ρχς το πάρχω. Καί Χριστός καθυποτάσσει γαπητικά τά θνη.

Πίσω Του εναι ο μαθητές το Χριστο. Ο μαθητές, ο ποοι σχεδόν λοι, λοι-λοι, στρέφονται στό Χριστό, μέ χέρια νοιχτά, σα χέρια φαίνονται· μέ πόδια νοιχτά, σα πόδια φαίνονται· καί μέ κεφαλή κεκλιμένη. Καί τά τρία τά στοιχεα τά χουμε ναλύσει σέ προηγούμενες εκόνες. κεφαλή κεκλιμένη σημαίνει ποδοχή το γεγονότος, παρόλο πού προβληματίζονται, πειράζονται, γκαταλείπουν τήν προσπάθεια το Χριστο, λλά δέν παύουν νά παραδέχονται τό Χριστό. Νά Τόν ποδέχονται, πέρα πό τούς δικούς τους, νθρώπινους πειρασμούς τους. Καί κλίση τς κεφαλς καί τό νοιχτό τό χέρι εναι κριβς μιά θεολογία τς ποδοχς. Καί τά πόδια τά νοιχτά δηλώνουν μιά κινητικότητα - μάθαμε γιά τά πόδια τά νοιχτά καί τά κλειστά, κοινωνικότητα τς κινήσεως τς κκλησίας, στατικότητα τς προσευχς. 

δ εναι πόδια νοιχτά, τά ποα ντιδιαστέλλονται μέ τά κλειστά πόδια τν ποδεχομένων τό Χριστό. λλά ατό δέν εναι ντιδιαστολή πού κάναμε μεταξύ κινήσεως τς κκλησίας καί προσευχς πού εναι στάση ζως. δ κίνηση ατή τς κκλησίας, πού κολουθον τόν Χριστό, εναι μιά στατικότητα δαιμονιώδης. Δέν εναι στατικότητα ποία χει μέσα της πνευματική ναγωγή, γιατί σκητής καί μες στεκόμαστε νά προσευχηθομε γιά νά χουμε πνευματική ναγωγή, συνδυάζοντας ατήν τή στατική στάση πού εναι δυναμική πρός τόν ορανό, μέ τήν κίνηση στά ριζόντια πράγματα πάντα. 

κκλησία κινεται πάνω στόν κόσμο καί ταυτόχρονα δηγεται πρός τόν ορανό. Κάνει δύο κινήσεις. ν δέν πάρχουν ατά τά δύο ταυτόχρονα, πάρχει μιά νατροπή. κόμα καί τς ψυχολογικς μας σορροπίας. δ λοιπόν, ατή στατικότητα εναι δαιμονιώδης, γιατί δέν εναι μιά στάση προσευχς. Εναι μιά στάση ψευτοαποδοχς το Χριστο. Δέν πάρχουν χέρια νοιχτά καί τό χέρι τό ποο κρατάει πλς τά βάγια τν φοινίκων, να σημεο θριαμβευτικό, τό ποο προέρχεται πό τήν παράδοση το σραήλ, που ταν γινε πελευθέρωση το σραήλ, ξοδος πό τόν σραήλ, καί ταν γινότανε καί λλα γεγονότα πελευθερωτικά, κινοσαν τά βάγια τν φοινίκων.

λες ο κεφαλές εναι ρθιες καί γωιστικές κεφαλές, δέν εναι κεκλιμένες κεφαλές. ρα ατοί τόν Χριστό Τόν δέχονται γωιστικά. Τί σημαίνει; Ψεύτικα Τόν δέχτηκαν; Τόν δέχτηκαν, λλά εχαν λλες προϋποθέσεις. ξωτερικά Τόν δέχονται, λλά Τόν δέχονται πως θέλουν ατοί, χι πως εναι κενος. πως πολλές φορές λέμε, γώ θέλω νά εμαι κοντά στήν κκλησία λλά θέλω «ατό», χι πως θέλει «ατό» κκλησία. Πολλές φορές τό κούω ατό στήν ξομολόγηση. Ατό δέν τό καταλαβαίνω. λα τά λλα τά δέχομαι, ατό δέν τό καταλαβαίνω. Δεχόμαστε τόν Χριστό κατά τά μέτρα τν παθν μας, δηλαδή. τσι λοιπόν, δ πάρχει μιά ποδοχή γωιστική, γιατί θέλουν τό Χριστό πως θέλουν ατοί. Τόν θέλουν, λλά πως Τόν θέλουν ατοί. Καί ατό πού θέλουν πό τόν Χριστό, οσιαστικά, εναι νά εσέλθει θριαμβευτής μέσα στήν πόλη καί βάζουν στό πρόσωπό Του τό πρότυπο το ναμενόμενου μεσσία. Πάρα πολύ σωστά τό κάνουν, πολύ καλά τό κάνουν, μόνο πού γι ατούς τό πρόσωπο το ναμενόμενου μεσσία ταν θνικός πελευθερωτής, πού θά βγαζε τόν σραήλ πό τήν πολύχρονη σκλαβιά κάτω πό διάφορους ζυγούς, πού σέ ατή τήν ποχή ταν ζυγός τν Ρωμαίων. 

Καί ταν βλέπουν οσιαστικά πού ποτυγχάνει ατή παναστατική προσπάθεια πού νόμιζαν πού θά φέρει Χριστός, μέ πλα καί δυνάμεις, γι ατό ταν τοιμοι πάρα πολλοί νά πολεμήσουν πλάι στόν περχόμενο μεσσία, γι ατό σήμερα κόμη καί λόκληρος σραήλ περιμένει να μεσσία, ποος θά ρθει νά κατακτήσει τόν κόσμο καί νά γίνει ρχηγός λων τν κρατν το κόσμου. Θά εναι δυναμικός μεσσίας. Εναι ατός ποος ρχεται νά καθυποτάξει τά θνη ν δυνάμει. Δέν τό καταλαβαίνουν ατό τι Χριστός λειτουργε λλα πράγματα. «γώ δέν ρθα δ πέρα γιά νά χρησιμοποιήσω λα τά πλα», «βάλε τήν μάχαιράν σου ες τήν θήκην», λέει στόν Πέτρο. Καί καταλαβαίνουν πό δ, τι τσι πανάσταση δέν μπορε νά γίνει. Καί κατ νάγκην, χι μόνο γι ατήν τήν ατία λλά καί γιά λλες θεολογικές ατίες, Τόν σταυρώνουν.

Στό διο παιχνίδι παίζει καί ούδας, ποος ούδας οσιαστικά ταν τοιμος γι ατό τόν γώνα. ούδας ταν Σικαριώτης. Δέν ταν σκαριώτης, ταν Σικαριώτης. Εναι νας ναγραμματισμός, πού δέν εναι κακός ναγραμματισμός. Εναι πιό εηχο τό σκαριώτης πό τό Σικαριώτης. Δέν πάρχει τέτοια περιοχή. Νά πομε Γαλιλαος, δέν εναι τσι; Ναζαρηνός. Δέν πάρχει περιοχή τς σκαρίας στό χρο τς ουδαίας. ταν να πολιτικό κόμμα, τό ποο προϋπρχε τά τελευταα κατό χρόνια πρίν πό τήν λευση το Χριστο, τό ποο πολιτικό κόμμα τοιμαζόταν νά κάνει πανάσταση. 

Καί πειδή ατό τό κόμμα θά κανε πανάσταση, πως πάντα ο παναστάσεις γίνονται μέ τά πλα, κρατοσαν στή μέση τους, σάν σύμβολο ατς τς παναστατικς προετοιμασίας, να μικρό, πολύ μικρό σπαθάκι, τό ποο λεγόταν λατινικά σικάριουμ. Σικάριουμ σημαίνει να πολύ μικρό σπαθί, πού ταν τό σύμβολο ατς τς παναστατικς κινήσεως. ούδας λοιπόν, ταν Σικαριώτης. ταν ζηλωτής ούδας. Καί κριβς κε παίζεται πολύ μεγάλο παιχνίδι τς δικς του καταληψίας κατά τά μέτρα τί κάνει Χριστός δ· γιατί κολούθησε τό Χριστό μέ να δυναμικό τρόπο. νιωσε τι δ γίνεται μιά πανάσταση καί δ τήν πανάσταση τήν ρίζει κενος σέ ατά τά μέτρα, γι ατό ποτυγχάνει καί πογοητεύεται.

Βλέπει τι χωρίς τίς δυνάμεις το κόσμου δέν μπορε νά γίνει τίποτε κι ατός εναι μεγάλος πειρασμός, πολλές φορές, μν τν χριστιανν καί κατά τά μέτρα τς νθρώπινης λειτουργίας τς κκλησίας καί τς κκλησίας. τι πολλές φορές κκλησία θέλει νά πέσει σέ κκοσμίκευση, γιατί κριβς θέλει νά ποδείξει πού χει δυνάμεις κοσμικές. 

κε εναι μεγάλη ποτυχία μας. Κάθε φορά πού ναμετριόμαστε μέ τίς δυνάμεις τίς κοσμικές, κε εναι μεγάλη καταστροφή μας καί κε εναι στορία, τό τι χάνουμε τό κάλλος πού χουμε· τό τι μες ζομε πό τό Χριστό καί χι πό τίς δυνάμεις το κόσμου. Ατός εναι νας καθημερινός κίνδυνος τς κκλησίας, γιά νά ποδείξει κκλησία πού εναι δυνατή καί νά χρησιμοποιήσει κατ πέκταση τά μέτρα το κόσμου γιά νά πιβληθε πάνω στόν κόσμο. τιδήποτε, πλύση γκεφάλου, διαφημίσεις, τιδήποτε μπορετε νά φανταστετε. Προβολή, γωισμοί, χίλια πράγματα, πού πάντα κκλησία ενάως τά ζε καί προσδιορίζεται ατό τό μέγεθος κριβς τς κκοσμικεύσεώς Της, λλά κκλησία παραμένει ατό πού εναι. Ατοί εναι, λοιπόν, ο ουδαοι.

[Στό κάτω μέρος τς εκόνας] τά παιδάκια στρώνουν τά μάτια ατν. δ παληθεύεται καί ρμηνεύεται βιβλικός στίχος «κ στόματος νηπίων καί θηλαζόντων κατηρτίσω ανον». Εναι βιβλικός στίχος, πού λέει πό τό στόμα τν νηπίων καί τν θηλαζόντων, τά παιδιά πού θηλάζουν, κατηρτίσω ανον. Λέει Θεός, ν ποτύχετε λοι σες καί δέν μπορετε νά καταλάβετε Ατόν πού ρχεται, τότε κόμη καί τά νήπια, καί τά νήπια τος φρεσί φυσικά, ατοί πού χουν ταπείνωση, θά καταλάβουν τό Χριστό, γι ατό βάζει ατά τά νήπια. Εναι [ατά] τά ποα ποδέχονται οσιαστικά τό Χριστό καί στρώνουν τά μάτια ατν. «Παδες βραίους νύμνουν» λένε τά τροπάρια καί λέει προφητεία. Εναι ποδοχή πού κάνουν λα τά παιδιά, τά νήπια καί ν δέν δεχθομε τό Χριστό σάν νήπια, δέν μπορομε νά καταλάβουμε τίποτα πό ατό τό λυτρωτικό ργο πού κάνει, πού λειτουργε μέσα πό μιά νηπιακή ταπεινότητα.

[πίσης στό] πάνω [μέρος τς εκόνας] πάρχει να δέντρο. Κοιτάξτε πάντα νά σκέπτεστε μέ τούς μηχανισμούς πού σς χω μάθει ς τώρα. Σς χω μάθει πώς φύσις πάντοτε καθυποτάσσεται. [Σέ λη τήν εκόνα] δέν πάρχει φύσις. Μερικά χορταράκια πάρχουν κάτω, στοιχειώδη πράγματα. Εναι μιά ξερή γ, λλά τό δέντρο εναι περβολικά μεγάλο. Ποτέ σέ μιά τέτοια εκόνα, που προβάλλεται τό γεγονός το Χριστο, τς εσόδου στά βάγια, δέν θά βάζαμε τόσο προκλητικά να τόσο πολύ μεγάλο δέντρο. 

Κι ν κόμη βάζαμε δέντρο, θά ταν κάτι μικρό. Φανταστετε πού τό δέντρο ατό ναμετριέται μέ τό βουνό [τς εκόνας], τό μεγάλο. Καί μήν ξεχντε πού ατό τό βουνό συμβολίζει τό ρος Σιών, πάνω στό ποο εναι οκοδομημένη πόλις τν εροσολύμων. Σιών ταν νας μεγάλος λόφος, λλά δέν μπορε νά ναμετρηθε συγκριτικά, κατά τά φυσικά μεγέθη, μέ ατό τό δέντρο. Καί πάνω σέ ατό τό δέντρο νας νθρωπος ποος νεβαίνει νά δε τό Χριστό - χουμε τήν στορία [το Ζακχαίου], πού νέβηκε νά δε τό Χριστό πάνω.

λλά δ τό δέντρο χει πολύ μεγάλη σημασία· γιά νά προβάλλεται καί ατό τό δέντρο [στήν εκόνα] σημαίνει πού κάνει θεολογία το δέντρου καί τό δέντρο τό ποο γνωρίζουμε εναι τό δέντρο τς ζως ν τ παραδείσ, πό τό ποο γέρθησαν ο νθρωποι καί πέτυχαν. Καί δ ρχεται Χριστός νά ποκαταστήσει τό δέντρο τς ζως, γιατί τό δέντρο τς ζως, νομίζω τό χω πε καί λλη φορά, δέν ταν κάτι μαρτωλό τό δέντρο. Θεός δέν κάνει τίποτα μαρτωλό, οτε κάτι κακό. λίμονο ν Θεός βαζε μέσα στόν παράδεισο να δέντρο γιά νά προκαλέσει τόν νθρωπο, θά ταν νας κακός θεός, ποος παίζει μέ τόν νθρωπο. 

Τό δέντρο τς ζως εναι κάτι πάρα πολύ καλό. Τό δέντρο τς ζως εναι πρός βρσιν, εναι γιά νά τό φνε ο νθρωποι καί ν δετε τήν γία Γραφή, τήν ποκάλυψη στό τέλος, πρός τά τελευταα κεφάλαιά της, λέει τι τώρα μπορετε νά φτε πό τό δέντρο τς ζως. πλς ο νθρωποι δέν ταν τοιμοι κείνη τήν ρα νά τό φνε, χρειαζόταν μιά πορεία. Δέν μπορες νά πες σέ να παιδάκι, τό ποο δέν γνωρίζει τίποτα, δύο χρονν, νά χρησιμοποιήσει τίς πρίζες στήν κουζίνας γιά νά νάψει τή φωτιά, δέν ξέρει, θά καταστραφε. Δέν εναι κακή φωτιά, οτε ατή κουζίνα εναι κακή, λλά δέν μπορε κόμα νά τό κάνει. 

ρα χρειαζόταν νθρωπος, ν λευθερί νά χει πορεία, νά λειτουργήσει τά πράγματα το κόσμου καί νά πάει ναγωγικά. δάμ δέν εχε τελειώσει, δέν ταν ριστικά γιος· καί ν κόμη δέν πεφτε, θά εχε πορεία πρός τό Θεό. πλς πέτυχε. Χρειαζόταν νά κάνει ατή τήν πορεία γιά νά φτάσει κε. Τό δέντρο τς ζως, λοιπόν, ταν Χριστός, ν τ παραδείσ. ταν δηλαδή, πρόκληση το Χριστο, πού μς δωσε Θεός τήν εκαιρία νά Τόν γευτομε. Εναι θεία Κοινωνία, δηλαδή Χριστός προκαλε νά Τόν φμε καί πρίν κόμη νά πάρχει πτώση. Εναι πέρα πό τήν πτώση Χριστός.

ν πε κάποιος τι, γιατί ρθε Χριστός στή γ; Γιά νά μς σώσει πό τήν μαρτία. Εναι σωστή φράση θεολογικά, λλά εναι μισή. Καί θά σκεφτε κάποιος καί θά πε: Θά γινόταν νθρωπος Θεός, ν δέν πρχε πτώση; Τό ρωτάει πάλι γιος Μάξιμος μολογητής πού αριο γιορτάζει, σέ να ργο του που παίρνει θέση μέ να ρώτημα. Λέει, Θεός θά γινόταν νθρωπος ν δέν πρχε πτώση; Εναι ποθετικό ρώτημα. Τώρα δέν γιναν τά πράγματα τσι. Καί πάντηση εναι πάρα πολύ πλή. άν διάβολος βαλε τόν νθρωπο νά μαρτήσει. μαρτάνει νθρωπος, πέφτει. Θεός θέλει νά τόν σώσει καί γίνεται νθρωπος. Τότε προσέξτε τό σχμα, ποιός προκάλεσε λη τήν κίνηση; διάβολος. 

ρα Χριστός ποχρεώθηκε πό τό διάβολο νά γίνει νθρωπος, ρα Χριστός δέν εναι λεύθερος, νταποκρίνεται στίς κινήσεις το διαβόλου. Τότε δέν εναι Θεός. Καταλάβατε τή σκέψη μου; Εναι πολύ συγκλονιστική σκέψη. Καί Μάξιμος μολογητής λέει, τά πράγματα δέν γιναν τσι. Δέν μπορ γώ νά παντήσω, λλά οσιαστικά παντάει καί λέει, δέν μπορε Θεός νά εναι ποταγμένος στίς κινήσεις το διαβόλου. Κάνει διάβολος κάτι καί μες το νταποκρινόμαστε. Τό παθαίνουμε πολλές φορές· μς βάζει να πειρασμό, τά χάνουμε, ξαντλούμαστε. Τρέχουν στήν κκλησία κάθε μέρα, μς κάναν μάγια, λένε. Καί γώ τούς λέω, δέν λύνω τά μάγια, δέν λύνω μάγια. Νά εσαι λεύθερος καί νά μπες σέ μιά σκηση, νά δεχθες τό Χριστό, καί δέν θά πάρχουν τότε γιά σένα μάγια πού θά σέ πιάνουν. Πολύ πλό εναι. Δέν κάνει κάτι διάβολος, τό ποο θά μς δεσμεύσει.

τσι λοιπόν, Χριστός κατ ατήν τή θεολογία θά γινόταν κόμη καί νθρωπος κι ν δέν γινόταν πτώση. Θά ξέφραζε μέ ατό τόν τρόπο τήν πειρη γάπη Του. τσι κόμη καί τό γεγονός τς Μεταλήψεως τς εχαριστιακς δέν εναι θέμα, πού κατ νάγκην πό τήν πτώση Τόν μεταλαμβάνω. τσι ρθαν τά πράγματα, λλά Χριστός εναι πέρα πό ατά τά πράγματα. δ λοιπόν, δηλώνεται ατό τό δέντρο τς γνώσεως τό ποο ποκαθίσταται.

Καί τέλος χουμε [στό πάνω μέρος τς εκόνας] τό ναό το Σολομντος, πού εναι ατός ναός στά εροσόλυμα, ποος, κατά τά μέτρα τς γεωμετρικς σορροπίας ατς τς πόλεως, εναι περμεγέθης. Δέν μπορε πόλις νά εναι, ξέρω γώ δέκα κατοστά καί ναός νά εναι τέσσερα κατοστά. Νά καταλαμβάνει περίπου, τά 4/6 τς πόλεως. Δέν εναι δυνατόν, λλά δ πέρα γίνεται μιά θεολογική πρόκληση, πού σημαίνει, εναι μιά πόλη μαζεμένη, χει τείχη. Εναι μιά κοινωνία συγκεκριμένη, ποία ρίζεται καί πάρχει γιατί πάρχει ναός. Ατή πόλη χωρίς ναό θά ταν μιά πόλη νερμάτιστη, θά ταν μιά πόλη χωρίς ρχή, τίποτα. Θά ταν να χάος. Ατή πόλη λοιπόν, πάρχει γιατί πάρχει ναός που μαζεύει τήν πόλη καί μάλιστα νας ναός πού χει ναγωγική πορεία, καί ποος χει τρολο.

Εναι θεολογία το τρούλου πού μπκε μετά τόν 4ο αώνα στήν κκλησία μας, εδικά μάλιστα μετά πό τήν Δ΄ Οκουμενική Σύνοδο, που κάνουμε Χριστολογία καί που Χριστός προσλαμβάνει τόν νθρωπο καί τρολος δηλώνει ατή τήν κατάβαση το Θεο καί τήν νύψωση το νθρώπου. Εναι ατό πού λέει γιος Γρηγόριος Θεολόγος, τι Θεός γινε νθρωπος γιά νά γίνουμε μες Θεοί. τσι λοιπόν, ατή πόλη προσλαμβάνεται καί δένεται κι πάρχει λόγω το ναο, ποος ναός χει ναγωγική πορεία, σάν πύραυλος θέλει νά τραβήξει λη τήν πόλη πρός τά πάνω κι κάθε ναός, σέ κάθε περιοχή, χει ατό τόν προορισμό. Εναι τό μάζεμα μις γειτονις, μις νορίας, που κε μαζεύονται τά πάντα καί μαζεύεται λη νορία. Δέν σημαίνει πού τά σπίτια μπαίνουν κε πέρα μέσα, ντί τά σπίτια νά καταλάβουν τό ναό, κκλησία ρχεται νά γιάσει τά σπίτια.

ν πήγατε στή Μύκονο θά εδατε σχεδόν λα τά κκλησάκια, εναι κολλημένα πάνω σέ σπίτια. Θαρρες καί πγαν τά σπίτια καί κολλοσαν πάνω στήν κκλησία, θαρρες καί θέλουν νά γιαστον πό τήν κκλησία λόκληρη· καί σέ λλα νησιά μας εναι ατό τό πράγμα, δηλαδή δέν εναι μόνο κκλησία χωριστή, θαρρες καί θέλει νά προσληφθε κόσμος. τσι δέν ρχεται κόσμος νά προσλάβει τήν κκλησία, κκλησία τά προσλαμβάνει λα, τά παίρνει λα, παίρνει λη τή γειτονιά μαζί καί τήν πάει στόν ορανό. Ατός τρολος, ποος [εκονίζεται στή Βαϊοφόρο] χει ποτύχει γιατί ρχεται κενος πού κανε τό ναό, κενος ποος λατρεύεται μέσα στό ναό καί ατοί λατρεύουν λάθος θεό. Εναι μιά πρόκληση ατή καί πάλι θεολογική γιά τήν στορική ποτυχία το σραήλ.
Ατά θά μποροσα νά π πό ατή τήν πανέμορφη εκόνα τς Βαϊοφόρου, το γνωστο κφραστο το Θεοφάνους το Κρητός, τς Κρητικς τέχνης στήν γιογραφία μας.
ν χετε κανένα ρώτημα.

ρώτηση:  τρολος δέν προϋπρχε σάν ναός το Σολομντος.
πάντηση: χι δέν πρχε. Μετά πάνω στόν γκρεμισθέντα ναό το Σολομντος πού μειναν τά τείχη, μπκε πιά τό τέμενος το μάρ· πού ο ναοί πιά ο μουσουλμανικοί ντιγράφουν τούς ρθόδοξους ναούς, σάν τρολος. Γι ατό βλέπεις στήν Πόλη κάνανε τήν γία Σοφία καί πέναντι Μιμάρ Σινάν πού εναι τό μπλέ τζαμί, πού ταν Ρωμιός Μιμάρ Σινάν, Ρωμιός ρχιτέκτων, πού μετά γινε Τορκος, κάνει ντίστοιχο τς για-Σοφις καί δείχνει τόν τρολο· κάτι τέτοιο θέλει νά δείξει.

ρώτηση: Γιά τόν ούδα ατό πού λένε ο καθολικοί. Τί…;
πάντηση: Εναι μιά πρόσφατη θεολογία πού πνε νά περάσουν, μερικοί καθολικοί, χι λη ρωμαιοκαθολική κκλησία, τι ούδας εναι δικαιολογημένος, παιξε παχθς τό παιχνίδι το Χριστο. Πάρα πολύ ραα ατό, τό προέβαλε ταινία: “Jesus Christ super star”. Σέ ατή τήν ταινία προβαλλόταν καθαρά ατή θεολογία, πού ταν μιά καί προτεστάντικη θεολογία, πού ούδας ταν εεργέτης το Χριστο, γιατί κάποιος πρεπε νά προδώσει, , κι ατός παίρνει τό ρόλο το προδότη. Εναι τραγικό ατό πού λένε. Χριστός δέν θέλει κανείς νά ποστατήσει. Δέν σημαίνει πού ν δέν πρχε ούδας δέν θά Τόν σταύρωναν, προσέξτε, πλς κι ατός μετέχει στήν τραγωδία. Καί ατές τίς μέρες, πράγματι τό εδα κι γώ, κάποιοι καθολικοί θεολόγοι πνε νά περάσουν ατό τό μήνυμα τι, , παιξε καί ατός να ρόλο, δηλαδή κατ νάγκη ταν, παιξε να ρόλο. Τό ρόλο τς δικς του ποτυχίας παιξε.
Στό χρο τς ρωμαιοκαθολικς κκλησίας γίνονται τρομερές θεολογικές ζυμώσεις. Εναι πάρα πολύ στατικός χρος καί πολύ καμπτος καί κε ,τι γίνεται θεολογία εναι ντολή το πάπα. Δέν μπορε κανείς νά θεολογήσει λεύθερα. Ατό ταν μιά λάθος πρόταση, λλά τό ,τι γίνεται σάν λεύθερη κίνηση, δηλώνει καί μιά ντίδραση στήν παπική βία. κε δέν μπορε νά θεολογήσει κανένας.

ρώτηση: Επατε τι Μάξιμος μολογητή νέφερε, τι Χριστός δέν ποχρεώθηκε πό τόν διάβολο, νά γίνει νθρωπος. Σωστά;
πάντηση: Βεβαίως. Χριστός δέν επε: «χ! Τώρα κοίτα τί κανε διάβολος, μο χάλασε τό ργο. Τώρα γώ θά ναγκαστ νά γίνω νθρωπος». Θά ναγκάσει διάβολος τό Θεό; Εναι δυνατόν δηλαδή;

ρώτηση: Μπορετε, λίγο νά μς ξαναπετε ατό γιά τά πόδια τά νοιχτά;
πάντηση:  κκλησία εναι μιά κίνηση ριζόντια καί μιά κίνηση κάθετη. Κίνηση γαπητική πρός τόν κόσμο καί κίνηση προσευχς, πρός τά πάνω. Εναι κινουμένη κινησία, το Μαξίμου το μολογητο πάλι. τσι; Κοίταξε, κκλησία ν πε κινομαι μόνο, θά γίνει μία κκλησία γκόσμια. Κινεται μόνο. Πρέπει νά εναι καί προσευχόμενη. Κοίταξε τί κανε τό βατικανό, επε: καταργ τό οσιαστικό, μοναχισμός πρέπει νά εναι νεργητικός μοναχισμός. Κάνει ργο. Λάθος ταν. Δέν πάρχουν στο βατικανό νηπτικά μοναστήρια σήμερα, πάρχουν μοναστήρια πού κάνουν μόνο κοινωνικό ργο. Σέ μς πάρχουν καί νηπτικά μοναστήρια πού κάνουν καί κάποιο κοινωνικό ργο, ν χρειαστε. Δέν μπορες νά καταργήσεις ατή τή διπλή κίνηση το χριστιανο. λλο τίποτε;

ρώτηση:  γιος ωάννης Πρόδρομος καί Παναγία, πού εναι τά πρόσωπα τά πιό ψηλά νθρώπινα στόν γιαστικό τομέα. Ατοί, ς πομε γιος ωάννης χει φάει τό δέντρο τς ζως, χωρίς νά χει γνωρίσει τό Χριστό;
πάντηση: Κανείς. κόμη καί γιος ωάννης Πρόδρομος πγε στόν δη ταν πέθανε. Καί μάλιστα σέ πολλές εκόνες καθόδου στόν δη πάρχει Πρόδρομος, πού γίνεται Πρόδρομος το Χριστο στόν δη καί λέει στούς πεθαμένους στόν δη, τούς τοιμάζει, ρχεται Χριστός γιά νά βγομε πό δ, πγε καί ωάννης στόν δη. κπληκτικό, ; Δέν πρχε πλς κατάλυση το θανάτου. Ατό δέν πρχε.

ρώτηση: ταν επατε τι Χριστός εναι τό δέντρο τς ζως, ρα δόθηκε λόκληρος ξ ρχς. Νά συναναστραφε δηλαδή μέ τούς νθρώπους. άν πιλέγανε τόν γιαστικό τρόπο ζως καί γιάζοντο, θά μφανίζονταν πάλι νά τούς τραβήξει πιό πέρα; Ατό ννοετε;
πάντηση:  Χριστός εναι λεύθερος. Χριστός τούς γαπάει. Καί μέσα στήν γάπη Του συγκαταβαίνει καί γίνεται κι νθρωπος. Λέει Μάξιμος μολογητής, θά γινόταν καί νθρωπος. Δέν χω νά π κάτι λλο.

ρώτηση: Τότε δέν πάρχει οτε γάπη, οτε λευθερία σάν ρχές. πότε οτε μες μπορομε νά γαπήσουμε, οτε νά εμαστε λεύθεροι πραγματικά, ν δέν εμαστε ν Χριστ.
πάντηση: Ατό εναι δεδομένο. Το Χριστο εναι γάπη καί λευθερία. Γιά νά γαπήσει κανείς λεύθερος πρέπει νά τό πάρεις πό κάπου ατό τό χάρισμα. Κι γάπη χει στάδια. χει σπόρο, χει καλλιέργεια καί χει κι ρίμανση. Δέν εναι τσι; Κι δ ποκαλύπτεται, λένε ο Πατέρες τς κκλησίας, μέ τό ργο ατό το Χριστο, λη γάπη το Θεο, στά μάτια μας, ; Θεός χει λη τήν γάπη, λλά σέ μς σιγά-σιγά ποκαλύπτεται κατά τά μέτρα το δυνατο. Γι ατό βλέπεις, διαβάζεις τήν Παλαιά Διαθήκη καί στά πρτα βιβλία νομίζεις πού Θεός εναι σκληρός καί μετά καταλαβαίνεις λίγο πού μαλάκωσε Θεός. Δέν λλαξε Θεός. μες προχωρομε πνευματικά.


πομαγνητοφωνημένη μιλία το πρωτοπρεσβυτέρου Κωνσταντίνου Στρατηγόπουλου, πό τήν στοσελίδα floga.gr, στά πλαίσια τν μαθημάτων γιογραφίας τν γίων εκόνων τς ρθοδοξίας μας, πού γινε τήν Παρασκευή 20-1-2006.