Labels

Δευτέρα 18 Μαΐου 2020

Ἅγιος Ἀχίλλιος – Λάρισα




 γιος χίλλιος γεννήθηκε στήν Καππαδοκία τς Μ. σίας, κατά τους χρόνους τς βασιλείας το Μεγάλου Κωνσταντίνου (324-337). Ο γονες του ταν εγενικς καταγωγς καί εχαν ποκτήσει μεγάλη περιουσία. ταν τίμιοι, νομαστοί καί μέ καλό νομα, γί’ ατό δωσαν καί καλό παράδειγμα στόν χίλλιο. Τόν φησαν μως ρφανό πολύ μικρό.  χίλλιος κληρονόμησε τη μεγάλη περιουσία, λλά τήν μοίρασε στούς Χριστιανούς πού ταν φτωχοί, στίς χρες, στά ρφανά, καί τήν διέθεσε γιά τήν ξυπηρέτηση τν ναγκν τς κκλησίας. πό πλουσιότατος γινε φτωχός, γιά νά πλουτίσει στή Βασιλεία τν Ορανν.
Νήστευε, γρυπνοσε, προσευχόταν καί κανε πρόθυμα πολλούς σκητικούς γνες. πειτα πό τόσους γνες πόμενο ταν νά το δοθε πολλή Θεία Χάρη.
Μιά μέρα φησε τήν πατρίδα του καί πγε στά εροσόλυμα που προσκύνησε τούς γιους Τόπους. πό κε πγε στή Ρώμη νά προσκυνήσει τούς τάφους τν γίων ποστόλων, Πέτρου καί Παύλου καί τν κατομμυρίων μαρτύρων πού μαρτύρησαν γιά τήν πίστη το Χριστο μέσα στά μφιθέατρα. π’ που περνοσε γιος κήρυττε τό Εαγγέλιο καί τσι δηγοσε πολλούς νθρώπους πό τό σκοτάδι τς εδωλολατρίας στό φς το Χριστο. Βάπτιζε λους σους δίδασκε. Μέ τή χάρη το θεο πέκτησε καί τό χάρισμα νά κάνει θαύματα.
τσι μέ ζωή γεμάτη γνα γιά τή δόξα το Χριστο φτασε τέλος καί στή Θεσσαλία, που κκλησία τόν τοποθέτησε στόν νδοξο θρόνο τς ρχιεπισκοπς Λαρίσης, στήν ποία πάγονταν πολλές πισκοπές.
Στή νέα του διακονία γιος χίλλιος ναδείχθηκε σάξιος των μεγάλων εραρχν καί γίων νδρν. Κατά τήν ποχή κείνη εχε πέσει μεγάλη νομβρία στόν κάμπο τς Λαρίσης.
Ο κάτοικοι φοβούμενοι νά μήν καταστραφον τά σπαρτά τους, τρεξαν νά συμβουλευτον τόν γιο χίλλιο τί νά κάνουν. Τότε κενος προσευχήθηκε στό Χριστό νά βρέξει. Καί το Θαύματος! Μέ τήν προσευχή του κατόρθωσε νά πέσει πολλή βροχή. τσι παλλάχτηκαν ο Λαρισαοι πό τήν νομβρία.
Πρε μέρος στήν Α΄ Οκουμενική Σύνοδο, πού συνεκάλεσε ο Μέγας Κωνσταντνος στήν Νίκαια τς Βιθυνίας (325μ.Χ.). πρξε πό τά πιό μαχητικά στελέχη τς Οκουμενικς Συνόδου, χι μόνο γιά τή Σοφία του, λλά καί γιά τά θαύματά του, μέ τά ποα ντρόπιασε τόν αρετικό ρειο. γιος χίλλιος κανε τήν ξς ρώτηση στόν ρειο: «άν πράγματι Χριστός δέν εναι μοούσιος μέ τόν Πατέρα, λλά εναι κτίσμα, διατάξτε ατή τήν πέτρα (πού βρισκόταν κε νά ναβλύσει λάδι». Ο ρειανοί, ποτέ δέν περίμεναν νά κούσουν τά λόγια ατά. Κατόπιν σηκώθηκαν καί επαν στόν γιο χίλλιο «σύ πού επες ατά τά λόγια, σύ νά διατάξεις πέτρα νά βγάλει λάδι».
Τότε γιος χίλλιος, φο προσευχήθηκε, επε: «ν Υός το Θεο Κύριος μν ησος Χριστός εναι μοούσιος τ Πατρί, ς πιστεύομεν καί διδάσκομεν πέτρα ατή ς ναβλύσει λαιον». Καί μέσως πέτρα νέβλυσε λάδι.
Κατόπιν πέστρεψε στή Λάρισα συνεχίζοντας τό ποιμαντικό του ργο. Ποίμανε τή μητρόπολη Λαρίσης γιά τριάντα χρόνια. γιος χίλλιος κατάλαβε τό θάνατό του καί ζήτησε νά κατασκευάσουν τόν τάφο του. λοι ο κληρικοί τς περιφέρειας τρεξαν στήν κηδεία του. Τή στιγμή μάλιστα το νταφιασμο του γιναν πολλά θαύματα.
ργότερα γιά πολύ καιρό, μεινε τάφος γνωστος. Πέρασαν 300 χρόνια καί ο νθρωποι δέν γνώριζαν τίποτα γιά τό λείψανο το γίου. Θεός μως δέν θέλησε νά κρύπτεται τέτοιος θησαυρός, λλά φανέρωσε τό γιο λείψανο μέ θαμα. Ο κάτοικοι τς Λάρισας κτισαν μεγαλοπρεπ ναό καί τοποθέτησαν τό λείψανό του μέσα στήν κκλησία.
κε καθημερινς θαυματουργοσε μέχρι τό τος 978 μ.Χ., ταν ρχοντας τν Βουλγάρων Σαμουήλ κατέλαβε τήν Θεσσαλία καί τή Λάρισα, αχμαλώτισε τούς κατοίκους καί πρε τό λείψανο το γίου χιλλίου καί τό μετέφερε στή Λίμνη τς Πρέσπας.
Χίλια χρόνια ργότερα πό τότε Θεός εδόκησε νά φανερωθον τά στ του μέσα στά ρείπια μεγαλοπρεπος μητροπολιτικς Βασιλικς. Τό 1965 νεσκάφη  δασώδης χρος πάνω πό τό ναό πό τόν καθηγητή το Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κ. Νικ. Μουτσόπουλο. Στό διακονικό (τμμα ερο βήματος), σέ συνηθισμένο γιά ερά λείψανα χρο, βρέθηκε τάφος ποος πως καί ναός, κατασκευάστηκε πό λληνες τεχνίτες, σως τούς Λαρισαίους αχμαλώτους.
Τά λείψανα κατεχαν ρισμένη θέση στό σωτερικό του τάφου. ρα γιος δέν τάφη κε νεκρός, λλά τοποθετήθηκε λάρνακα στν.
ναός καί τάφος, κατά τούς στορικούς κοσμονταν πό πλθος φιερωμάτων, μέ χρυσό καί πολύτιμους λίθους. ταν Μητρόπολη τς ρχιεπισκοπς χρίδος, γεγονός τό ποο δικαιώνει τήν ταύτιση το ερεθέντος ναο μέ τόν παρασκευασθέντα πό τόν Σαμουήλ τό 986 -990, ποκλειστικά γιά τό ερό λείψανο.
Στόν διο ναό βρέθηκαν καί σκελετός το τσάρου Σαμουήλ, νομίσματα, φιερώματα, να σφαιρικό κομβίο πό τά μφια το γίου καί πολύτιμοι λίθοι, προφανς πό τό γκόλπιο. Ο Ν. Μουτσόπουλος παρέλαβε τά ερά λείψανα καί τά μετέφερε στή Θεσσαλονίκη, παραδίδοντάς τα γιά φύλαξη στήν . Μονή Βλατάδων. πίσης, στειλε σέ 45 νστιτοτα το ξωτερικο μικρό τεμάχιο το λειψάνου καί χώματος γιά διερεύνηση. Ο τρες παντήσεις πού πρε συμφωνοσαν τι τά λείψανα εχαν ναποτεθε πρίν πό 1000 περίπου χρόνια, τό 980 – 986, χρονολογία πού συνέπιπτε μέ τή λεηλασία τς Λαρίσης καί τήν ρπαγή τν ερν λειψάνων.
ργότερα γιά περισσότερη σφάλεια μεταφέρθηκαν στήν .Μονή ρμύλιας Χαλκιδικς. κε παρέμειναν γιά ρκετά χρόνια. Στή συνέχεια, μέ νέργειες το Μακαριστο Μητροπολίτη Λαρίσης κυρίου Σεραφείμ (1974–1989) τά ερά λείψανα τά παρέλαβε Παναγιώτατος Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης κ. Παντελεήμων Β΄, ποος τέλεσε πανηγυρική Θεία Λειτουργία στόν ερό ναό το γίου Δημητρίου Θεσσαλονίκης καί τά λείψανα το Πολιούχου γίου μας τέθηκαν σέ προσκύνημα.
ξίζει νά μεταφερθε τι τό συναξάρι τν δύο (γίου χιλλίου καί γίου Δημητρίου) ναφέρει τι εχαν συναντηθε στά Τέμπη φιπποι καί παραπονέθηκαν γιά τήν κλυση τν θν τς ποχς κείνης. Τό πόγευμα τς 14 Μαΐου το 1981, μέ λικόπτερο το Στρατο πανακομίσθηκαν τά λείψανα το γίου στή λαρισαϊκή γ. Τά ποδέχθηκαν στό χρο το σταδίου Μακαριότατος ρχιεπίσκοπος θηνν καί πάσης λλάδος κ. Σεραφείμ, πολλοί Μητροπολίτες τς κκλησίας τς λλάδος, λο το ερατεο τς Μητροπόλεως, πλθος Λαρισαίων καί Θεσσαλν προσκυνητν καί ο τοπικές ρχές.
πό τότε τά λείψανα το Θαυματουργο γίου χιλλίου βρίσκονται στόν μώνυμο Μητροπολιτικό Ναό τς πόλης μας καί μνήμη του γιορτάζεται μέ τή μεγαλύτερη πισημότητα κάθε χρόνο στίς 15 Μαίου.


πολυτίκιον το γίου
Χαίρει χουσα, Θεσσαλία, σ κοίμητον, φρουρν προστάτην, κα τς
Λαρίσης πόλις δάμαντα, κκλησία τν εηχον σάλπιγγα, τ το Υο
μοούσιον κηρύξασαν, Πάτερ γιε εράρχα χίλλιε, Χριστν τν Θεν κέτευε,
δωρήσασθαι ερήνην τας ψυχας μν.

Κοντάκιον. χος πλ. δ’. Τ περμάχ.
Τς οκουμένης τν στέρα τν νέσπερον
Κα Λαρισαίων τν ποιμένα τν κοίμητον
Τν χίλλιον μνήσωμεν κβοντες·
Παρρησίαν κεκτημένος πρς τν Κύριον
κ παντοίας τρικυμίας μς λύτρωσαι Τος βοντάς σοι, χαίροις Πάτερ χίλλιε.

Μεγαλυνάριον.
Χαίροις τς Ἑῴας στρ λαμπρός, κα τν Λαρισαίων, λαμπαδοχος κα δηγός,
χαίροις εσεβείας, λειμν νθηφόρος, χίλλιε παμμάκαρ, Τριάδος πρόμαχε.