Labels

Πέμπτη 23 Απριλίου 2020

Ὁμιλία Ἀρχιμανδρίτου Φωτίου Ἰωακεὶμ, εἰς τὴν μνήμην τοῦ ἁγίου Γεωργίου τοῦ Τροπαιοφόρου

γνήσιος δολος κα στρατιώτης το πουρανίου Bασιλέως γιος Γεώργιος


Γεώργιος μεγάλαθλος κα πολύαθλος κα πανένδοξος το Χριστο πολυνίκης στρατιώτης κα στρατιάρχης, γαπητο ν Κυρί δελφοί, συνεκάλεσε τ σημεριν κοσμοχαρμόσυνη μήγυρη μαζ κα πανήγυρη, κα ς καλς στιάτορας πιδαψιλεύει στος πιστος τ νέκταρ τς χάριτος· Γεώργιος, δοξασμένος ριστέας το μεγάλου βασιλέως κα Θεο·
Γεώργιος, ταχς ες βοήθειαν κα πολς ες τ θαύματα· Γεώργιος, τ γλυκ στος ελαβες Χριστιανος κα πράγμα κα νομα· Γεώργιος, μέγας στεφανίτης τν μαρτύρων κα τροπαιοφόρος κατ το διαβόλου μαχητής, το ποίου μνήμη λαμπρ κα λαμπρότητα τν θαυμαστν θλων του συνεκλαμπρύνονται μ τ πέρλαμπρο φς τς ναστάσεως, κα μς συνεκάλεσε στν παλαίφατο τοτο ναό του, γι ν τν μεγαλύνουμε μ χους κα μνους λαμπρούς, μεγαλύνοντας τν γωνοθέτη κα στεφοδότη του Χριστόν, «τν νδοξαζόμενον ν τος γίοις ατο», γι ν συλλαμπρυνθομε ς τέκνα φωτς κα ναστάσεως.
ορανοπολίτης γιος Γεώργιος, το ποίου πατρίδα πίγεια πρξε γιοτρόφος κα περιλάλητος Καππαδοκία, κμασε κατ τος χρόνους τς βασιλείας τν μεγάλων διωκτν τν χριστιανν Ρωμαίων ατοκρατόρων τς νατολς Διοκλητιανο κα Γαλερίου Μαξιμιανο (284-305). Ο γονες το γίου πρξαν εγενες κα λαμπρο κατ κόσμον, λλ κα...
κατ Θεόν. Καί, καθς λέγει Χριστς στ Εαγγέλιον, «π τν καρπ γνωρίζεται τ δένδρο» (δηλαδ ποιότητα κα ξία του), ατ σχυσε κα μ τν τρισμακάριο Γεώργιο. Κα μν πατέρας του, Γερόντιος στ νομα, ταν Καππαδόκης, δ μητέρα του Πολυχρονία καταγόταν π τν Παλαιστίνη. 

Μετ τν μαρτυρικ γι τν γάπη κα πίστη το Χριστο θάνατο το πατέρα του, Γεώργιος, πο τότε ταν δέκα τν, μετέβη μ τ μητέρα του στν Παλαιστίνη, που κοιμήθη κα κείνη. Ν σημειώσουμε δ τι μφότεροι ο γονες το γίου Γεωργίου τιμνται ς γιοι κα σώζονται γι ατος παλαις συναξαριακς ναφορς κα ρχαες εκόνες τους.
Στν Παλαιστίνη γιος ντάσσεται στν ατοκρατορικ στρατ στ δεκαοκτώ του τη, που, γι τν νίκητη στς μάχες νδρεία του, νλθε σύντομα στ ψηλ ξίωμα το τριβούνου καί, κατόπιν, σ ατ το στρατηλάτου (πάρχου). πιθυμώντας ν λάβει π τν βασιλέα ψηλότερα ξιώματα κι φο πώλησε τ μητρική του κληρονομία, μεταβαίνει κατ τ 303 στ Νικομήδεια, τότε δρα το Ρωμαίου ατοκράτορα τς νατολς.           

ταν τότε ποχ τς ναρξης το μεγάλου διωγμο, πο εχαν ξαπολύσει κατ τν Χριστιανν ατοκράτορας τς νατολς Διοκλητιανς κα Καίσαρας Γαλέριος (μέρα κήρυξης το διωγμο 23η Φεβρουαρίου το 303). Γι ατ κα Διοκλητιανς εχε καλέσει τος πάρχους τς νατολικς ατοκρατορίας, γι ν τος νακοινώσει τ κατ τν Χριστιανν διατάγματά του. γνήσιος δολος κα στρατιώτης το πουρανίου βασιλέως Γεώργιος κρινε τότε πς εχε λθει ρα, χι γι ν λάβει νώτερα πίγεια ξιώματα, λλ γι ν μολογήσει μ παρρησία τν πίστη του στν ληθιν Θεό, τν σταυρωμένον κα ναστημένον ησον Χριστόν. 

φο λοιπν διένειμε πρτα τ χρήματα πο εχε στος πτωχούς, παρουσιάσθηκε κα παρρησιάσθηκε τρόμητος νώπιον το Διοκλητιανο, κα μ κατάβλητο θάρρος τν πέπληξε γι τν μότητά του ναντίον τν Χριστιανν, καθς κα γι τν πλάνη τν εδώλων, που βρισκόταν βυθισμένος. Παραμένοντας κλόνητος στν μολογία τς πίστης του κα κατ τν ξέταση το πασπιστ το ατοκράτορα, νόματι Μαγνέντιου, κα πορρίπτοντας μεγαλόψυχα τιμς κα ξιώματα πο το πρότειναν ν θ θυσίαζε στ εδωλα, παραδίδεται στ συνέχεια σ σωρεία πολλν κα πικρν κα μεγάλων βασάνων. 

Τίποτα μως δν στάθηκε καν ν σαλεύσει τν πύργο τς ψυχς του. φαρμόστηκε τέλεια κα σ τοτο τν μιμητ κα μάρτυρα «τν το Χριστο παθημάτων» τ ποστολικ λόγιο: «Τίς μς χωρίσει π τς γάπης το Χριστο; θλψις στενοχωρία διωγμς λιμς γυμνότης κίνδυνος μάχαιρα;... λλ ν τούτοις πσιν περνικμεν δι το γαπήσαντος μς» (ωμ. 8, 35, 37). Καί, χι μόνο περενίκησε θαυμαστ τ πολυποίκιλα βάσανα, λλ μέσα π ατ φανερώθηκε πλούσια πέμβαση τς σωστικς θείας Χάρης: Ο λόγχες, μ τς ποες ρχισαν ν τν κεντον, στράβωσαν, σν ν ταν π κερ φτιαγμένες· βαρύτατη πέτρα στ στθος του γινε λαφρι σν πούπουλο· φοβερς κενος κα γεμάτος μαχαίρια κοφτερ τροχός, που τν ριξαν γι ν κατακοπε, διαλύθηκε μ πιστασία γγελικ κα Γεώργιος βρέθηκε σος κα βλαβής. 

Καί, τέλος, λάκκος το σβέστη, που γι τρες μέρες τν βύθισαν γι ν διαλυθον κι ατ τ στ του, δείχθηκε λουτρ αματικό, π που ξλθε γιος γις περθαύμαστα. Μ τν πλούσια θαυματουργικ χάρη, πο πάξια τν θλητικν του γώνων λαβε π τν Δικαιοκρίτη Θεό, νεκρς ρχαος ναστήνεται π τ μνμα κα τ εδωλα το ερο το πόλλωνα πόλλυνται κα πέφτουν κα διαλύονται. Κα ταν, τέλος, παμμακάριστος Γεώργιος λαβε στς 23 πριλίου το 303 τν δι ξίφους θανατικ πόφαση, κήρατη ψυχή του νλθε φωτοειδς στ οράνια, τ δ πολύαθλο σμα του μεταφέρθηκε π τν πιστ πηρέτη του Πασικράτη, σύμφωνα μ τν τελευταία του πιθυμία, στν πατρίδα τς μητέρας του Λύδδα (ρχαία Διόσπολη) τς Παλαιστίνης, που ελαβς κα μ τιμς νταφιάσθηκε. π δ το Μεγάλου Κωνσταντίνου, τ χαριτόβρυτο τοτο λείψανο νακομίζεται κα κατατίθεται σ μεγαλόπρεπη βασιλική, πο νηγέρθη πρς τιμή του στ Λύδδα.

τιμ το γίου Γεωργίου, γι τ ναρίθμητα ν τος αἰῶνες κα ξαίσια θαύματά του, ξαπλώθηκε νωρίτατα στ πέρατα τς βυζαντινς ατοκρατορίας, κα κατεστάθη νας τν λαοφιλεστέρων γίων. Στ φιλάγιο κα γιώνυμο νησί μας διαίτερα τιμήθηκε, δη π τος πρωτοβυζαντινος χρόνους, κα τιμται μέχρι σήμερα καλλίνικος ατς μάρτυρας. Πλθος ρχαίων κα νεωτέρων μονν κα ναν τιμνται στν Κύπρο στ νομά του (ριθμονται περ τος 300 γνωστούς!), καθς κα πτ χωριά μας, πλεστες δ τοιχογραφίες κα φορητές του εκόνες κοσμον τος ναούς μας, χρονολογούμενες π τν 12ο αώνα.

γαπητοί μου δελφοί, «τιμ μάρτυρος, μίμησις μάρτυρος», κατ τν ερ Χρυσόστομο. Κι μες, πο σήμερα πανηγυρίζουμε τν γία μνήμη το τροπαιοφόρου Γεωργίου, καλούμαστε στν κατ δύναμη μίμηση τς χριστομίμητης βιοτς, τν ρετν του: Τς ζωντανς Πίστης κα μεγάλης γάπης του στν Χριστό· τς στερρς μολογίας τς Πίστης μας· τς γάπης το πλησίον κα τς λεημοσύνης τν πτωχν δελφν μας. Κι ν τσι γωνιζόμαστε μ τ Χάρη το Θεο ν ζομε μέσα στ ζω τς κκλησίας μας κα μετέχοντας στ γιαστικά της Μυστήρια, καλλιεργώντας τ μετάνοια κα τν ταπείνωση, θ ξιωθομε ν γίνουμε μέτοχοι τς λυτρωτικς Χάρης το ναστάντος Χριστο μας κα συμμέτοχοι μ τος π αἰῶνος δικαίους τς παραδείσιας κείνης πόλαυσης το Προσώπου το Θεο, που κα διαλάμπει μέγας Γεώργιος, μ τς θεοπειθες πρεσβεες ατο κα λων τν γίων.