Labels

Τρίτη 24 Σεπτεμβρίου 2019

Ὁ Κολοκοτρώνης γιὰ τὴν Παιδεία καὶ οἱ τωρινοὶ Νενέκοι


«Κάλλιο γι τν πατρίδα
κανένας ν χαθε
 ν κρεμάσει φούντα
γι ξένον στ σπαθί»
Ρήγας Φεραίος


 συριζαίος μέλος τς ΕΛΜΕ Κερκύρας, χημικς καθηγητής, καντιποτένιος πο μαγάριζε Κολοκοτρώνη κα Παλο Μελά, πανέλαβε ατ πο τόσα χρόνια κυκλοφορον στ πανεπιστημιακ μφιθέατρα π τος νεοταξίτες λέκτορες, «νστρούχτορες» τς ριστερς. Εναι τ διαπιστευτήρια γι προαγωγς κα νέλιξη. ποιος ροκανίζει τ θεμέλια τς πατρίδας εναι « νθρωπός τους». σοι σκύβουμε κα προσκυνομε τν ερ μνήμη το Γέρου το Μορι διδάσκουμε τν λήθεια, γιατί σεβόμαστε τος μαθητές μας, γι’ ατ τ παιδι μς γαπον κα μς θυμονται δι βίου.

Θά συλλέξουμε, στ παρν κείμενο, σα σπουδαα κα τιμαλφ επε Γέρος το Μορι γι τν Παιδεία κα τ παιδιά. Θ σκύψουμε κάτω, χι π τν πένα, ατν δν τν κάτεχε, λλ...
π τ προσκύνητο σπαθί του.
«Κάλλιο γι τν πατρίδα
κανένας ν χαθε
ν κρεμάσει φούντα
γι ξένον στ σπαθί»,
λεγε Ρήγας κα σημειώνει Κολοκοτρώνης στ πομνημονεύματά του, δι χειρς Τερτσέτη.
«φύλαξα πίστην ες τν παραγγελίαν το Ρήγα. Κα Θες μ ξίωσε κα κρέμασα φούντα ες τ Γένος μου ς στρατιώτης του. Χρυσ φούντα δν στόλισε ποτ τ σπαθί μου, ταν παιρνα δούλευσιν ες ξένα κράτη».

π τ ξαίσιο λόγο το Κολοκοτρώνη στν Πνύκα, τ 1838, νώπιον λης τς τότε θήνας, θ ρανιστομε τς περισσότερες σκέψεις του. Ξεκιν π τν πίλογο που διαβάζω τοτα τ λόγια:
«γώ, παιδιά μου, κατ κακή μου τύχη ξ ατίας τν περιστάσεων μεινα γράμματος, κα δι τοτο σς ζητ συγχώρησι, διότι δν μιλ καθς ο δάσκαλοί σας». Τί μεγαλειδες μάθημα, λεγκτικ πολλς φορς γι μς τος δασκάλους! Τ παιδι τ διδάσκεις μ ταπείνωση κα χι ταπεινώνοντάς τα. Πόσες φορς μπαίνουμε στν τάξη, παραφουσκωμένοι π παρση κα λαζονεία, ξουδενώνοντας τος μαθητές μας, γιατί δυνατον ν παρακολουθήσουν τς ψηλόφρονες φλυαρίες μας. Κα μως « γνσις φυσιοί, δ γάπη οκοδομε» κατ τν π. Παλο. Κα χωρς ν τ γνωρίζει νυπερήφανος ρωας παναλαμβάνει λόγια το γίου Κοσμ το Ατωλο, γιατί τ λιοντάρια το Εκοσιένα ταν πνευματικοπαίδια του.

Τ τρομερ καριοφίλι ελογήθηκε π τ πετραχήλι, γι’ ατ πανάσταση το ’21, ταν γιασμένη, πως γράφει Κόντογλου.
λεγε γιος ταν στηνε τν σταυρ του σ’ ναν τόπο: «Κα χι μόνον δν εμαι ξιος ν σς διδάξω, λλ μήτε τ ποδάρια σας ν φιλήσω. Διότι καθένας π λόγου σας εναι τιμιώτερος π’ λον τν κόσμον». (π. Αγουστίνου Καντιώτη, «Κοσμς Ατωλός», σελ. 101).

«Ες σς μένει ν σάσετε κα ν στολίσετε τν τόπο, που μες λευθερώσαμεν, καί, δι ν γίνη τοτο, πρέπει ν χετε ς θεμέλια τς πολιτείας τν μόνοια, τν θρησκεία κα τν φρόνιμον λευθερία». Ποι εναι τ θεμέλια τς πολιτείας, πς σάζετε κα στολίζετε; Μ τ μεγάλα ργα, τς πανάκριβες παύλεις κα τς τενεκεδοκρόταλες δόξες κα λόξες; χι, μ τν μόνοια, γιατί κόμη κα σήμερα δν πουλώθηκαν κα εναι «θυμωμένες» ο πληγς τν μφυλίων.

Βλέποντας Κολοκοτρώνης τ μεγάλο κακ πο γινόταν π τν «δολερ διχόνοια», τ 1824 - φο σκοτώθηκε σπουδαος γις του Πάνος- παραδόθηκε κα τν «κλεισαν» στν δρα. ρθε μπραϊμ κα τν ναζήτησαν. Στ νάπλι πο πέστρεψε επε: «Πρν βγω στ νάπλι ριξα στ θάλασσα τ πικρ τ περασμένα, κάνετε κι σες τ διο! Στ δρόμο πο περνούσαμε ν ‘ρθουμε στν κκλησιά, εδα ν σκάβουν κάτι νθρωποι. Ρώτησα κα μο ‘πανε πς γι ν βρονε κρυμμένο θησαυρό. κε, στ λάκκο μέσα, ρίχτε κι σες τ μίση τ δικά σας. τσι θ βρεθε κι χαμένος θησαυρός!».

θρησκεία, πίστη τν πατέρων μν, γία μας ρθοδοξία, εναι λιθάρι ριζιμιό το Γένους διότι «ταν πιάσαμε τ ρματα, επαμε πρτα πρ Πίστεως κα πειτα πρ Πατρίδος», πως κανοναρχε τος νέους λίγο νωρίτερα. ν τωρινς πρωθυπουργς τς λλάδας, διάβαζε στ φηβικά του χρόνια τν Κολοκοτρώνη τν Μακρυγιάννη κα χι τς μαρξιστικς τιποτολογίες καί... ζωδίες, θ εχε λλη γνώμη γι τν κκλησία κα τν πίστη μας. λλ «τς κ τν ρχόντων (σσ. τν τελευταίων δεκαετιν) πίστευσε» ποτ στ Χριστό; Τν πατρίδα μας τν πελευθέρωσαν ρωες, Χριστιανο ρθόδοξοι. ταν το Κολοκοτρώνη το διάβασαν τν πόφαση θανάτου στ δικαστήριο τς ντροπς τν Βαυαρν, επε: «Μνήσθητί μου, Κύριε, ταν λθεις ν τ βασιλεί σου». Τ επε μ φων τρεμη κα καμε τ σταυρό του.

Στ μάχη το Σαραβαλίου, τ 1821, νδ. Ζαΐμης εχε καταφύγει στ μον μπλού. Κολοκοτρώνης τν νείδιζε μ τς λέξεις: «κρ νδρέα, κρ Ζαΐμη, τος λάφοις ρη τ ψηλ κα πέτρα τος λαγωος καταφυγή». γράμματος μέν, λλ γνώριζε τ Ψαλτήρι, γιατί λειτουργονταν συχν κα ρθρου βαθέος κα χι δύο λεπτ πρν π τν πόλυση, πως ο σημερινς ποικιλώνυμες σημαντότητες.

Μιλ Γέρος το Μορι γι τν «φρόνιμον λευθερίαν», γιατί πάρχει κα φρων, συδοσία, τιμωρησία.
Πολύτιμες, μεταξένιες κα ο παρακάτω παραινέσεις το γερο-Κολοκοτρώνη, γρυπνη συνείδηση το Γένους. Οτε Ερωπαίους παιδαγωγος διάβασε οτε γνώση τν σύγχρονών του «ρευμάτων» εχε. Γνώριζε μως τν λληνορθόδοξη παράδοση κα βίωνε τ καθαρ θη το Γένους, τν θική το Εαγγελίου πο ζοσε π μικρός. λόγος του μς θυμίζει τος δικαίους στρατηγος τς Παλαις Διαθήκης, πο σαν στν πηρεσία το λαο το Θεο.

Διαβάζω κα γαλλι: «Παιδιά μου ν μν χετε πολυτέλεια, ν μν πηγαίνετε ες τος καφενέδες κα τ μπιλιάρδα. Ν δοθτε ες τς σπουδς σας, κα καλλίτερα ν κοπιάσετε λίγον δύο κα τρες χρόνους κα ν ζήσετε λεύθεροι ες τ πίλοιπο τς ζως σας, παρ ν περάσετε τέσσαρους πέντε χρόνους τ νεότητά σας κα ν μείνετε γράμματοι. Ν σκλαβωθτε ες τ γράμματά σας. Ν κούετε τ συμβουλς τν διδασκάλων κα γεροντοτέρων, καί, κατ τν παροιμία, μύρια ξευρε κα χίλια μάθανε. προκοπή σας κα μάθησή σας ν μν γίνη σκεπάρνι μόνο δι τ τομό σας, λλ ν κυττάζη τ καλό τς Κοινότητος, κα μέσα ες τ καλ ατ  ερίσκεται κα τ δικό σας». μόνη σκλαβι πο μς  ρμόζει, λέει Κολοκοτρώνης, εναι στ γράμματα.  Σ ποιά μως γράμματα; «Στ γράμματα πο διαβάζουνε / ο γράμματοι κι γιάζουνε» (λύτης), τ γράμματα τν Πατέρων, τν γίων, τν μεγάλων φιλοσόφων τς ρχαιότητας, τος ποίους ζωγράφιζε κκλησία στος νάρθηκες.

Ν κλείσω μ’ ατ πο ντόπισα στς ποσημειώσεις τς «Διηγήσεως Συμβάντων» το Τερτσέτη. νας ταλς περιηγητς νόματι Πέκιο, συναντ τν φυλακισμένο στν δρα, στ μοναστήρι το προφήτη λία, Κολοκοτρώνη. συζήτηση φτασε στς νίκες το Μπραΐμη. Το λέει στρατηγός: «ξεύρεις τί φερε τν νίκη τν Αγυπτίων; νότης τς πολεμικς δυνάμεως, ν ο λληνες φανίζονται π τν μανίαν το ν θέλουν ν καπιτανεύουν, χωρς τν παιτούμενην μπειρίαν».

Θ φθάναμε σ κρίσεις, ν «καπιτάνευαν» μπειροι κα χι  μνημονιακο λακέδες κα πειθήνια νεργούμενα το Βερολίνου; Θ εχαμε Παιδεία πο προκαλε ναυτία στ παιδιά, ν διδάσκαμε στ ναλυτικ προγράμματα ατ τ σπουδαα κα χι τς καθαρσίες το κάθε Φίλη Γαβρόγλου τ ξιολύπητα ψεύδη το κάθε Νενέκου, κάθε νισόρροπου πού τυχε ν γίνει κπαιδευτικός;

Νατσις Δημήτρης,
δάσκαλος-θεολόγος, Κιλκς