Labels

Κυριακή 31 Μαρτίου 2019

«Το Ελληνόπουλο»: Με αφορμή την συμπλήρωση 197 χρόνων από την σφαγή της Χίου


«Το Ελληνόπουλο» 


Τορκοι διαβκαν. Χαλασμός, θάνατος πέρα ς πέρα.

Η Χίο, τ’ λόμορφο νησί, μαύρη πομένει ξέρα,

μ τ κρασιά, μ τ δεντρά

τ’
ρχοντονήσι, πο βουν κα σπίτια κα λαγκάδια

κα
στ χορ τς λυγερς καμι φορ τ βράδια

καθρ
φτιζε μσ’ στ νερ.

Ερμι παντο. Μ κοίταξε κι πνου κε στ βρχο,

στο
κστρου τ χαλσματα κποιο παιδί μονχο

κ
θεται, σκβει θλιβερ

τ
κεφαλκι, στριγμα κα σκπη το πομνει

μ
νο μι ν’ σπρη γρμπελη σν ατ ξεχασμνη

μ
σ’ στν φνταστη φθορ.

-Φτωχ παιδί, πο κθεσαι ξυπλυτο στς ρχες

γι
ν μν κλας λυπητερ, τ’ θελες τχα ν ̓χες

γι
ν τ δ τ θαλασσ

ματ
κια σου ν ̓ στρψουνε, ν ξαστερσουν πλι,

κα
ν σηκσς χαρωπ σν πρτα τ κεφλι

μ
τ μαλλκια τ χρυσ;

Τί θλεις, τυχο παιδί, τί θλεις ν σο δσω

γι
ν τ πλξς ξγνοιαστα, γι ν τ καμαρσω

ριχτ
στος μους σου πλατι

μαλλ
κια πο το ψαλλιδιο δν τχει γγίξει κψη,

καί σκ
ρπια στ δροστη σου τριγρω γρνουν ψη

κα
σν τν κλαίουσα τν τι;

Σν τί μποροσε ν σο διξ τχα τ μαρζι;

Μ
πως τ κρίνο π ̓ τ ̓Ιρν πο το ματιο σου μοιζει;

Μ
ν καρπς π’ τ δεντρ

πο
μσ’ στ μουσουλμανικ παρδεισο φυτρνει,

κ’
ν’ λογο χρμια κατ κι ν πηλαλει, δ σνει

μ
σ’ π ̓ τν σκιο του ν βγ;

Μ τ πουλ πο κελαϊδει στ δσος νχτα μρα

κα
μ τ γλκα του περνει κα ντφι κα φλογρα;

Τί θ
ς κι π’ λα τ’ γαθ

το
τα; Πς! Τ’ νθος, τν καρπ; θς τ πουλί; -Διαβτη,

μο
κρζει τ Ελληνόπουλο μ τ γαλζιο μτι·

β
λια, μπαροτη θλω, ν!

Βίκτωρ Ουγκώ 
(μετφραση: Κωστής Παλαμάς)


Το ιστορικό πλαίσιο της εποχής

Η έκρηξη της Επανάστασης βρήκε το πολυπληθές ελληνικό στοιχείο της Χίου να ευημερεί (117.000 έναντι 3.000 Οθωμανών Τούρκων και 100 Εβραίων). Με τον στόλο τους, το εμπορικό τους δαιμόνιο και τη διπλωματία τους, οι Χιώτες κυριαρχούσαν στη Μαύρη Θάλασσα, το Αιγαίο και τη Μεσόγειο. Το γεγονός αυτό ώθησε τον Σουλτάνο να παραχωρήσει στο νησί πολλά προνόμια, που άγγιζαν το καθεστώς αυτονομίας.
Έτσι, οι κυρίαρχες τάξεις της Χίου δεν είχαν κανένα λόγο να ξεσηκωθούν κατά των Τούρκων. Το μαρτυρά και η αποτυχία του Τομπάζη τον Απρίλιο του 1821. Οι ντόπιοι πρόκριτοι είχαν και μία σοβαρή δικαιολογία να αντιδρούν στον ξεσηκωμό: η Χίος βρίσκεται σχεδόν δύο μίλια από τη Μικρασιατική ενδοχώρα, με αποτέλεσμα κάθε απόπειρα εξέγερσης να είναι καταδικασμένη σε αποτυχία.
 Στις 10 Μαρτίου 1822 ο Σάμιος Λυκούργος Λογοθέτης, με την προτροπή του Χιώτη Αντωνίου Μπουρνιά, αποβιβάστηκε στο νησί με 1.500 άνδρες και πέτυχε να συνεγείρει τους ντόπιους, κυρίως τους κατοίκους της υπαίθρου. Οι 3.000 Τούρκοι του νησιού πρόλαβαν να κλειστούν στο Κάστρο και η ολιγοήμερη πολιορκία τους δεν έφερε κάποιο σημαντικό αποτέλεσμα, καθώς οι άνδρες του Λογοθέτη ήταν ανεπαρκώς εξοπλισμένοι.
Μόλις έφθασε το μαντάτο της εξέγερσης στην Υψηλή Πύλη, ο Σουλτάνος Μαχμούτ Β’ την εξέλαβε ως αχαριστία των Χίων, αλλά και ως προσωπική προσβολή, επειδή η αδελφή του καρπούταν από το νησί τον φόρο από τα μαστιχόδεντρα. Έμπλεος οργής διέταξε αμέσως να φυλακιστούν όλοι οι Χιώτες της Κωνσταντινούπολης και εξήντα από αυτούς να αποκεφαλιστούν. Στη συνέχεια έδωσε την εντολή στον αντιναύαρχο Καρά-Αλή πασά να καταπλεύσει στον νησί και να τιμωρήσει παραδειγματικά τους εξεγερθέντες.
Στις 30 Μαρτίου 1822 και μετά από έντονο κανονιοβολισμό, ο Καρα-Αλής αποβίβασε στην ακτή 7.000 άνδρες και με τη συνδρομή της τουρκικής φρουράς κατέστειλε εύκολα και σύντομα την εξέγερση, εκμεταλλευόμενος τον κακό σχεδιασμό της και τις έριδες για την αρχηγία μεταξύ Μπουρνιά και Λογοθέτη. Στη συνέχεια πυρπόλησε όλα τα περίχωρα και την πρωτεύουσα του νησιού και επιδόθηκε σε ανήκουστες σφαγές. Υπολογίζεται ότι από τους 117.000 χριστιανούς κατοίκους του νησιού, 42.000 σφαγιάστηκαν, 50.000 πιάστηκαν αιχμάλωτοι και 23.000 διέφυγαν προς τις επαναστατημένες περιοχές της Ελλάδας και τη Δυτική Ευρώπη. Οι Τούρκοι έχασαν περίπου 600 άνδρες, ενώ αναφέρθηκαν και θύματα μεταξύ των Εβραίων, που διεκπεραιώθηκαν από τη Μικρασιατική ακτή στο νησί για να πλιατσικολογήσουν και επόπτευαν το δουλεμπόριο.

Τα αιματηρά γεγονότα της Χίου προκάλεσαν αλγεινή εντύπωση στην Ευρώπη. Η κοινή γνώμη ξεσηκώθηκε και οι τάξεις των φιλελλήνων πύκνωσαν. Αυτόπτες μάρτυρες περιέγραψαν τις φρικιαστικές σκηνές στις εφημερίδες, ζωγράφοι (Ντελακρουά) τις απεικόνισαν και ποιητές (Ουγκώ, Χέμανς, Πιέρποντ, Χιλ, Σιγκούρνεϊ) έψαλλαν τη θλιβερά καταστροφή. Πολλοί έκαναν λόγο για το ασυμβίβαστο της τουρκικής φυλής με τον ανθρωπισμό, ενώ άλλοι τόνισαν την αδυναμία συνύπαρξης Χριστιανών και Μουσουλμάνων. Η ελληνική νέμεση θα έλθει σύντομα, με την ανατίναξη της τουρκικής ναυαρχίδας του Καρα-Αλή από τον Κωνσταντίνο Κανάρη (6 – 7 Ιουνίου 1822).
Πηγή