Labels

Παρασκευή 27 Ιουλίου 2018

Αγία Παρασκευή Ὀσιοπαρθενομάρτυρος


Πνευματικ φς π τν γία Παρασκευ


Στς 26 ουλίου Μία, γία, Καθολικ κα ποστολική, ρθόδοξος κκλησία ορτάζει τν μνήμη τς γίας νδόξου σιοπαρθενομάρτυρος το Χριστο Παρασκευς τς θληφόρου. πως εναι γνωστό, γία νδοξος σιοπαρθενομάρτυς Παρασκευ λαβε π τν γιο Τριαδικ Θε τ διαίτερο χάρισμα τς θεραπείας τόσο τς σωματικς σο κυρίως τς πνευματικς ράσεως. Εναι προστάτις τν ματιν. Μς χαρίζει τ φς. Βέβαια, τ χάρισμα ατ γία νδοξος σιοπαρθενομάρτυς Παρασκευ δν τ χει κατ φύσιν, λλ κατ Χάριν, ς δωρεά, ποία πηγάζει π τν πηγ το φωτός, π τ φυσικ φς, π τ ατοφς, τν διο τν Θεάνθρωπο Κύριο ησο Χριστό, ποος κήρυξε στεντορεία τ φων τι «γ εμ τ Φς το κόσμου»[1].
Πς, μως, γία νδοξος σιοπαρθενομάρτυς Παρασκευ ξιώθηκε τοιούτου χαρίσματος; Σύμφωνα μ τ συναξάριο, εδωλολάτρης τότε βασιλις ντωνίνος, θέλοντας ν πείσει τν γία ν θυσιάσει στ εδωλα κα βλέποντας τν σταθερ κα πίμονη ρνησή της, πρόσταξε ν νάψουν μι μεγάλη φωτι κα ν βάλουν να καζάνι γεμάτο πίσσα κα θειάφι ν βράζει καλ κα ν ρίξουν μέσα στ καζάνι τν γία, ν καε. γία χαρούμενη, πειδ πρόκειτο ν ναχωρήσει π τν ψεύτικο ατν κόσμο κα ν πάει στν ληθιν κα αώνιο, κανε τν σταυρό της κα μπκε μέσα. Περιμένοντας δυ κα τρες ρες βασιλιάς, βλέπει τι....
γία δν καίγεται κα τς λέει : «Παρασκευή, γιατί δν καίγεσαι»; «Διότι, Χριστός μου δρόσισε τ νερό», παντ γία. «Ράντισε κι μένα, ν δ ν καίει», τς λέει βασιλιάς. Πρε, λοιπόν, γία μ τ δυό της χέρια κα το ρριξε στ πρόσωπο κα εθς τυφλώθηκε κα τ πρόσωπό του γδάρθηκε. Φωνάζει τότε βασιλιάς : «Μέγας Θες τν Χριστιανν! Πιστεύω κι γ σ’Ατν κα βγς ν μ βαπτίσεις». Βγαίνει γία, τν βαπτίζει κα το ξαναδίνει τ φς τν φθαλμν του, λέγοντας : «Βασιλιά, Θες τν Χριστιανν σ παλλάσσει π τν δειν ατ μάστιγα». Μετ π ατ τ γεγονς γία λαβε τν χάρι π τν Θε ν θεραπεύει τος πάσχοντας π τς παθήσεις τν ματιν[2].
ν λευση το πρώτου Φωτός, το Χριστο, κα μφάνιση τν τρίτων φώτων, τν γίων  νθρώπων (δεύτερα φτα εναι ο γιοι γγελοι, κατ τν γιο Γρηγόριο τν Θεολόγο) θ πρεπε ν σημαίνει ελογία κα σωτηρία, ντούτοις πικρατε κα πλώνεται τ σκότος, κατάπτωση, διαφθορ κα τυφλότητα. κόμη κα μέσα στν γιοτόκο κα ρωοτόκο λλάδα μας. Μι χώρα, νας τόπος γίων κα ρώων, στν ποο θ πρεπε ν κυριαρχε κα ν λάμπει τ Φς το Χριστο κα τν γίων, πως λαμπε π αἰῶνες στ Ρωμιοσύνη το Βυζαντίου.
ς μς πιτρέψει, σήμερα, γάπη σας ν ναφέρουμε μερικ τέτοια δείγματα λλείψεως φωτός, κολουθώντας κατ πόδας τ παράδειγμα τς σήμερον ορταζομένης γίας νδόξου σιοπαρθενομάρτυρος Παρασκευς. 
Ά) ντιμετώπιση τς τεκνίας
Ο  γονες τς γίας Παρασκευς, γάθων κα Πολιτεία, ταν δίκαιοι κα ελαβες? εχαν περάσει μι ζω φιερωμένη στν Θεό? ταν «λοτρόπω νεύσει πρς Θεν κεκλικότες»? εχαν κλίνει, εχαν νεύσει μ λους τους τρόπους πρς τν Θεό? λη ζω τος ταν μι δοξολογία, μι ξύμνηση το Θεο κα μι τήρηση τν ντολν του. Δν εναι εκολο ν τηρήσει κανες τς ντολς το Θεο κα ν στρέψει λη του τ ζω πρς τν Θεό. Πόσοι πό’μας, γαπητοί μου, χουμε στρέψει λη τ ζωή μας πρς τν Θεό; Ν εναι λες μας ο σκέψεις, λες μας ο νέργειες, λες μας ο κινήσεις, λη μας ζω φιερωμένη στν Θεό; Μς κλέβει π’δ κι π’κε διάβολος. λλοτε νας φίλος, λλοτε να συμπόσιο, λλοτε μι ξεκούραση, να γλέντι, μι διασκέδαση κα φιερώνουμε τ ζω μς πολλς φορς χι στν Θεό, λλ στν κόσμο, τ κοσμικ φρόνημα, στ κακό, στν μαρτία κα σ οδέτερα νάξια πράγματα. Τ ζεγος, γία ξυνωρίς, γάθων κα Πολιτεία, εχαν στρέψει τ ζω τος «λοτρόπως» πρς τν Θεό. Κα θ περίμενε κανες πς λα τους τ ατήματα θ κπληρώνονταν μέσως π τν Θεό. μες μόλις κάνουμε κάποιο ελαβικ φιέρωμα, μόλις ψελλίσουμε κάποια προσευχή, παιτομε μέσως Θες ν κπληρώσει τ ατημα τς προσευχς μας. Δν χουμε πομον κα μπιστοσύνη στ σοφία κα τν πρόνοια το Θεο, ποος πρς τ συμφέρον μας πάντα κανοποιε τ ατήματά μας. Μι ζωή, λοιπόν, φιερωμένη στν Θεό, γάθων κα Πολιτεία. Κα εχαν να μόνο ατημα π τν Θεό. Ν τος χαρίσει να παιδί. Πόσο λογικ κα ελογο ατημα! ταν πολ φυσικ ν λυπονται κα ν στενοχωριονται, χωρίς, μως, ν χάνουν τν μπιστοσύνη πρς τν Θεό, χωρς ν παροργίζονται κα χωρς ν στρέφονται ναντίον το Θεο. Στενοχωρονταν τόσο διότι δν θ πρχε κάποιος διάδοχός του γένους τους, σο κα γιατί δν εχαν κάποιον κληρονόμο το πλούτου τους. Τ ζεγος, μως, δν τ βαλε κάτω, λλ μιμούμενο τ προγενέστερα στείρα κα τεκνα ζεύγη τς Παλαις Διαθήκης, τν προφήτιδα ννα, τν μητέρα το γίου προφήτου Σαμουήλ, τος γίους ωακεμ κα ννα, τος γονες τς περαγίας Δεσποίνης μν Θεοτόκου κα ειπαρθένου Μαρίας κα  τος γίους Ζαχαρία κα λισσάβετ, τος γονες το Τιμίου Προφήτου, Προδρόμου κα Βαπτιστο ωάννου, προσέτρεξε μέσω τς διαλείπτου προσευχς στν Θεό. Τότε Θες χι πλς κανοποισε τ ατημά τους, λλ τος δωσε ναν ξαίσιο καρπό? τν γία νδοξο σιοπαρθενομάρτυρα Παρασκευή. Τηρομε μες, γαπητοί μου, παρόμοια στάση σ νάλογες περιπτώσεις; Μιμούμαστε τ παράδειγμα τς νηστείας, τς προσευχς κα τς πλήρους μπιστοσύνης στ θέλημα το Θεο τν γονέων τς γίας Παρασκευς πρς πόκτηση παιδιν, σπεύδουμε «γαλλομένω ποδ» σ ατρικς λύσεις, πως ατς τς τεχνητς, νδοσωματικς ξωσωματικς γονιμοποίησης μ πρόβλεπτες συνέπειες; Μήπως ντικαθιστομε τν κύριο κα πρωταρχικ σκοπ το μυστηρίου το Γάμου, πο εναι θέωση, ξαγιασμς κα νωση το νδρογύνου μ τν Χριστό, κα τν ταυτίζουμε μ τν τεκνογονία, πράγμα τ ποο ποτελε περιορισμ το νοήματος το Γάμου στς σαρκικς σχέσεις; ρθόδοξος κκλησία δν μπορε ν προτείνει τν προσφυγ στν οτως λλως προβληματικ παρεμβατικ ναπαραγωγή, παρ μόνο τν μμον στ αώνια κα διαχρονικ πρότυπα, τος γίους.
Β) Πρότυπο γιότητος γυναικν
ζω τς γίας νδόξου σιοπαρθενομάρτυρος Παρασκευς πρξε ποδειγματική. Ν πς μς τν περιγράφει θνοϊερομάρτυς, σαπόστολος, φωτιστς το Γένους μας κα μεγάλος διδάχος γιος Κοσμς Ατωλός, ποος φιερώνει λόκληρη τν Δ΄ Διδαχή του στν ρμηνεία τς παραβολς το σπορέως, παρουσιάζοντας τν γία Παρασκευ ς παράδειγμα κατονταπλασίονος καρποφορίας το σπόρου το Θεο.
« γία μετ τν κοίμηση τν γονέων της, οσα δωδεκαετής, μεινε σ’να πύργο ψηλό. ψηλς κα δυνατς ατς πύργος εναι ορανός, πο μοίρασε δηλαδ λα τ πάρχοντα λεημοσύνη κα τ στειλε μ τος πτωχος στν Παράδεισο. Μ τί βαφε τ μάτια της; χι μ μαυράδι σν μερικς νόητες γυνακες, πο τ βάζουν, γι ν φαίνονται μορφες στος νδρες, λλ σηκωνόταν γία κάθε αγ κα νθυμουμένη τς μαρτίες τν χριστιανν κλαιγε, χτυπώντας τ πρόσωπό της κα βρέχοντας τ μ δάκρυα. Ποι εναι τ σκουλαρίκια; Εχε τ ατι τς νοικτά, στέκοντας μ ελάβεια, γι ν κούει τ ερν κα γιον Εαγγέλιον. Μ τί βαφε τ χείλη της; χι μ κοκκινάδι, λλ λέγοντας τ «Κύριε ησο Χριστέ, λέησον μ τν μαρτωλόν», εχε δηλαδ τν δια τν λήθεια. Ποι εναι τ περιδέραιο, πο εχε στ λαιμό της; Εναι π τς νηστεες, πο κανε, κα λαμπε λαιμός της σν τν λιο. Ποι εναι τ δακτυλίδια; Εναι π τς πολλς μετάνοιες, πο κανε, κα γίνονταν κόμποι-κόμποι τ δάκτυλά της. Ποι εναι τ ζωνάρι τ μαλαματένιο; Εναι παρθενία, πο φύλαγε σ’λη της τν ζωή. Ποι εναι τ φόρεμα; Εναι ντροπή, πο εχε κα φόβος το Θεο, πο τν σκέπαζε. Ποι εναι τ παπούτσια τ ψηλά; Εναι νος της, πο τν εχε στν οραν κα χι στν γ, γι ν στοχάζεται ατ τ μάταια, τ ψεύτικα, τ γήινα σν τ λλα κορίτσια. τσι στολιζόταν γία. ν σως εναι κανένα κορίτσι κα θέλει ν στολίζεται σν τν γία Παρασκευή, ν στοχασθε τί κανε γία, ν κάνει κι ατή, γι ν σωθε»[3]. 
κοστε, σες εστε παρθένες κα μάθετε πς ν παρθενεύετε? διότι χι μόνο ποια μ τ σμα παρθενεύει, ατ λέγεται καθολικ παρθένος, λλ κείνη, ποία εναι κα κατ τν ψυχ καθαρ κα δν χει στν λογισμ τς ασχρς νθυμήσεις, ατ εναι καθολικ παρθένος.
κοστε, σες χετε νδρες, τί λέγει π. Παλος : «Μετ αδος κα σωφροσύνης κοσμεν αυτάς, μ ν πλάσμασιν χρυσ μαργαρίταις ματισμ πολυτελε, λλ’ πρέπει γυναιξίν, παγγελλομέναις θεοσέβειαν δργων γαθν»[4].
Δηλαδή, ν μν μακιγιάρεστε, οτε ν στολίζεστε μ χρυσ φορέματα κα μ μαργαριτάρια, λλ ν εστε τιμημένες κα σόφρωνες, καθς ταιριάζει σ γυνακες χριστιανν, ο ποες θέλουν ν ρέσουν στν Χριστ μ ργα γαθ κα χι μ στολίδια.
κοστε, σες χετε κόρες νύπανδρες, πς πρέπει ν τς κπαιδεύετε. Ν μ γίνεστε σες τ κακ παράδειγμα σ’ατές, λλ ν εστε τύπος κα παράδειγμα τν θυγατέρων σας σ κάθε θεάρεστο ργο. Διότι, ταν σες λέτε λόγια, πο μολύνουν τς ψυχς τν πλν παρθένων, ταν δν γαπτε τν ργασία το οκου, ταν ντιλέγετε στος διους τους νδρες σας, ταν βγαίνετε συχν ξω π’τ σπίτι, ταν χορεύετε, ταν δν πηγαίνετε στν κκλησία, ταν γαπτε τ πολ κρασί, ταν δν χετε καμμι ελάβεια, οτε γκράτεια γλώσσας, π πο λλο ν κπαιδευθον ο μικρς κόρες, ο ποες δν βγαίνουν ξω π’τ σπίτι;
λλά, γία Παρασκευ δν ταν τέτοια, οτε κπαιδεύθηκε μ τέτοιο τρόπο π τ μητέρα της, οτε ξόδευε τν μορφι κα τ κάλλος της σ τάκτους ρωτες νέων, οτε γρευε τς ψυχς τν νδρν, λλ πάντοτε να ργο εχε παραίτητο? τ ν στολίζει τν ψυχή της μ νηστεία, μ γκράτεια, μ σιωπή, μ προσοχή, μ παρθενία, μ λεημοσύνη κα μ κάθε θεάρεστο ργο»[5].
Θαυμάζει κανες στ πρόσωπο τς γίας Παρασκευς τ θικ κα πνευματικ μεγαλεο, πο χουν ο γυνακες, ο ποες, μερικς φορές, ξεπερνον κόμη κα τος θεωρουμένους δυνατος νδρες σ φοσίωση στ Θεό. Ο γιοι Πατέρες τς κκλησίας ναφερόμενοι, μερικς φορές, σ εθραυστες κα λεπτς γυναικεες μορφές, πορον πς ατς ο γυνακες μ’ατ τν εαίσθητη γυναικεία φύση, πο θ νόμιζε κανες τι στν πρώτη δυσκολία θ κατέρρεαν, πς δειξαν τέτοια ντοχ κα τέτοια φοσίωση στ μαρτύρια, λλ κα στν μοναχικ σκηση κα ποδείχθηκαν νώτερες π τος νδρες.
Κι ς πομε δ τι σότητα μεταξ νδρν κα γυναικν δν κρίνεται π τ τί παγγέλματα σκε καθένας, πως πρεσβεύει τ νόητο φεμινιστικ κίνημα, τ ποο δημιουργε ταραχ κα ναστατώνει τν κοινωνία. Γιατί, πως νδρικ φύση εναι φτιαγμένη π τν Θε ν μετέρχεται ρισμένα παγγέλματα κα ρισμένες ργασίες, λόγω τς φυσικς της κατασκευς, τσι κα λεπτ κα εαίσθητη γυναικεία φύση εναι κατάλληλη π τν Θε ν κολουθε κα ν μετέρχεται ρισμένα παγγέλματα κα δίως τ μεγάλο λειτούργημα τς μητρότητος. Δν πάρχει ερότερο λειτούργημα π τ λειτούργημα τς μητρότητος.
σότητα, λοιπόν, δν γκειται στ τί παγγέλματα μετέρχεται κανες σ’ατ δ τ ζωή. Οτε στ ν μπορε χι ν γίνει γυναίκα «ερεύς»? πο δν μπορε ν γίνει, γιατί ατ εναι να ξενόφερτο, ντιπαραδοσιακό, ντορθόδοξο, ντιχριστιανικ κα εδωλολατρικ ατημα. σότητα γκειται στ ν γυναίκα μπορε ν πιτύχει πνευματικ τ δια πράγματα, πο πιτυγχάνουν ο νδρες? στ ν πάρχει σότητα στν γιότητα κα στν ρετή? στ ν μπορον ο γυνακες ν κατακτήσουν, μ τν Χάριν το Θεο, τν πουράνιο Βασιλεία? στ ν μπορον ν κατανοήσουν τ κήρυγμα κα ν φοσιωθον στν Θεό.
Τί εναι ατ δ ζω μ’ατς τς διαφοροποιήσεις κα νισότητες; Μήπως κα νάμεσα στος νδρες δν πάρχουν το κόσμου ο νισότητες;
Γι τν Μία, γία, Καθολική, ποστολική, ρθόδοξο κκλησία δν πάρχουν νισότητες μεταξ τν δύο φύλων παρ μόνο διαφοροποιήσεις φυσικς κα λειτουργικές. Ατό, λλωστε, λέγει κα     π. Παλος : «Οκ νι ρσεν κα θλυ? πάντες γρ μες ες στε ν Χριστ ησο»[6]. Δηλαδή, μπροστ στν Θε δν εναι ρσενικ οτε θηλυκό? δν λογαριάζει Θες τι μόνο ο νδρες θ σωθον, ν ο γυνακες θ κολασθον, λλ λοι σοι πιστεύουν σ’Ατόν, εναι σοι μεταξύ τους. Ατό, λλωστε, ποδεικνύει κα λειτουργικ πράξη τς κκλησίας μας, σύμφωνα μ τν ποία ξ σου νδρες κα γυνακες μετέχουν στν μυστηριακ ζω ατς. Μπορον κα ο γυνακες ξ σου ν κατακτήσουν τν γιότητα κα δ εναι μεγάλος στίβος. ποια γυναίκα θέλει ν ξεπεράσει τος νδρες, νοίγεται μπροστά της δρόμος τς γιότητος κα τς ρετς.
ντιθέτως, μως, σήμερα φωνς διαβολικές, φωνς το κακο ξωθον τς γυνακες σ λλου εδους ξίσωση πρς τος νδρες? σ ξίσωση μ τν διαφθορ κα τν μαρτία, μέσω τν ασχρν κα τίμων σαρκικν παθν, τς πορνείας, τς μοιχείας κα τς μοφυλοφιλίας, μ τ ποία τ γυναικεο φύλο ξεφτιλίζεται.
γαπητοί, τ Φς εναι διος Χριστός, εναι ρθοδοξία, Μία, γία, Καθολικ κα ποστολικ κκλησία. Τ Φς ατ χει λθει στν κόσμο? «τ Φς λήλυθεν ες τν κόσμον»[7]. Κα κόσμος ατ τ Φς χει νάγκη. Τ Φς το Χριστο εναι τ «νός στι χρεία»[8] το ερο Εαγγελίου. Εναι ρα, πλέον, ν ξυπνήσουμε, πρν ν εναι ργά? «ρα μς δη ξ πνου γερθναι»[9]. ς παρακαλέσουμε γονυκλινς, κετευτικς κα κ βάθους καρδίας τν ορτάζουσα σήμερα γία νδοξο σιοπαρθενομάρτυρα το Χριστο Παρασκευ ν κρατ πάντοτε τος πνευματικος φθαλμούς μας, «τς ψυχς τ μματα» ρθάνοικτα. μήν!

[1]
ω. 8,12.
[2]
γία Παρασκευή, κδ. ρθοδόξου Τύπου στ σειρ Βίοι  γίων, θήνα 1984, σσ. 18-19.
[3] Πατερικ
ν Κυριακοδρόμιον,κδ. Ι. Κελλίον γίου Νικολάου Μπουραζέρη, γιον ρος 2003, σσ. 331-332.
[4]
΄ Τιμ. 2, 9-10.
[5]«Βίος κα
πολιτεία τς γίας σιοπαρθενομάρτυρος το Χριστο Παρασκευς»,  κολουθία τς γίας σιοπαρθενομάρτυρος το Χριστο
  Παρασκευ
ς, κδ. Σχοινά, Βόλος, σσ. 35-36.
[6] Γαλ. 3, 28.
[7]
ω. 3, 19.
[8] Λκ. 10, 42.
[9] Ρωμ. 13, 11.


Πρωτοπρ. γγελος γγελακόπουλος,
φημέριος Ι. Ν. γίας Παρασκευς Καλλιπόλεως Πειραις
ν Πειραιε 25-7-2013