Labels

Τρίτη 20 Ιουνίου 2017

H Επική Μάχη Κιλκίς-Λαχανά. 19-21 Ιουνίου 1913

Η ΜΑΧΗ Κιλκίς Λαχανά  19-21 Ιουνίου 1013 



Την νύχτα της 16ης με 17η Ιουνίου τα βουλγαρικά στρατεύματα, χωρίς να κηρύξουν τον πόλεμο, επιτίθενται κατά των ΕΛΛΗΝΩΝ και των ΣΕΡΒΩΝ. Αρπάζουν τη Γευγελή για να μην μπορεί ο ελληνικός στρατός να έρθει σε επικοινωνία με τον σερβικό. Όμως επειδή δεν μπορούν να εκτοπίσουν τους Σέρβους πέραν του Αξιού, εγκαθίστανται υποχρεωτικά στα υψώματα στη γραμμή ΚΙΛΚΙΣ-ΛΑΧΑΝΑ. Το σημείο αυτό είναι ιδανικό γιατί το έδαφος είναι εντελώς ακάλυπτο και το πυροβολικό έχει πολύ καλή επόπτευση του χώρου. Οι Βούλγαροι παρέταξαν 32 Τάγματα Πεζικού, 1 Σύνταγμα Ιππικού και 62 πυροβόλα. Η συνολική δύναμη του Ελληνικού Στρατού, ανερχόταν σε 73 Τάγματα Πεζικού, 33 Πεδινές Πυροβολαρχίες, 9 Ορειβατικές, 8 Ίλες και 8 Ημιλαρχίες. Την νύκτα της 19ης Ιουνίου 1913, τέσσερις (4) Ελληνικές Μεραρχίες ( 2η – 3η – 4η – 5η ) και η Ταξιαρχία Ιππικού κινούνται με αντικειμενικό σκοπό την κατάληψη του Κιλκίς. Οι μάχες είναι σφοδρές και πολλές γίνονται σώμα με σώμα, όταν οι Έλληνες στρατιώτες καταφέρνουν και εισχωρούν στις αμυντικές γραμμές των Βουλγάρων. Η 1η Μεραρχία, υπο τον στρατηγό Μανουσογιαννάκη, προχώρησε γρήγορα προς τις νότιες οχυρώσεις του εχθρού και κατέλαβε 6 κανόνια. Στις 20 Ιουνίου η μάχη ήταν αμφίρροπη, γιατί υπήρχε μεγάλη αντίσταση από τους Βουλγάρους και το Ελληνικό πεζικό έπρεπε να τους βγάζει με τις λόγχες από τα χαρακώματα. Το Γενικό Στρατηγείο έδωσε διαταγή να κυριεύσουν το ΚΙΛΚΙΣ «πάση θυσία» πρίν σκοτεινιάσει.








Έλληνες στρατιώτες κοντά στον Στρυμώνα ποταμό, 1913


Οι απώλειες κατά την μεγάλη αυτή μάχη ήταν για τον ελληνικό στρατό περίπου 10.000 νεκροί και τραυματίες. Οι Βούλγαροι είχαν 3 αμυντικές γραμμές, οι οποίες αντιμετώπισαν με σφοδρότητα τις ελληνικές επιθέσεις, ενώ είναι χαρακτηριστικό  ότι κατά την διάρκεια των μαχών βρήκαν τον θάνατο 10 Διοικητές μονάδων (Καμάρας, Καμπάνης, Παπακυριαζς, Κορομηλς, Καραγιαννόπουλος, Διαλέτης, Κουτήφορης, Κατσιμήδης, Χατζόπουλος, ατρίδης). Συγκλονιστική είναι η μαρτυρία του υιού τού Καμπάνη, ο οποίος υπηρετούσε στην μονάδα τού πατέρα του ως απλός στρατιώτης, όταν τον κάλεσαν να δώσει τον τελευταίο ασπασμό: «Μπκα στή σκηνή καί πάνω σ’ να φορεο είδα τόν πατέρα. Εχε τά μάτια νοιχτά. Τό πρόσωπο γελαστό καί εχαριστημένο. Μόνο τό στθος του ταν γεμάτο τρύπες. Στά χέρια του φοροσε γάντια καλοκαιρινά χακί, λλά πως ταν σκισμένα καί κρεμασμένα, κατάλαβα τι εχαν κοπε τά δάχτυλά του. ργότερα, ταν εδα τά κιάλια του, πού ταν καί ατά γεμάτα βλήματα, ντελήφθηκα πώς βίδα εχε σκάσει τήν ρα πού τά σήκωνε, γιά νά παρατηρήσει τίς χθρικές θέσεις. Τό θέαμα γιά μένα ταν τραγικό, λλά μεγαλύτερη κόμη συγκίνηση μο προξένησαν ο κατοντάδες τραυματίες το Συντάγματός του, πού περνοσαν καί τόν σπάζονταν κλαίγοντας. κουσα μερικούς νά λένε: «ταν αστηρός, λλά δίκαιος καί γαποσε τούς νδρες του». Νομίζω πώς πικήδειος ατός, ν μποροσε νά τόν κούσει, θά τόν εχε πολύτως κανοποιήσει. Γιατί πραγματικά πρόσεχε ξεχωριστά τους νδρες του, καί γιά νά προστατεύσει τή ζωή τούς εχε σκοτωθε διος».

Κωνσταντίνος Καλλάρης (1858 - 1940)






Ο Αντιστράτηγος και Διοικητής της Β’ Στρατιάς Νικόλαος Ιβάνωφ έγραψε για την μάχη: «λα τά εχα προβλέψει, τά εχα σκεφθε, λα κτός πό τήν τρέλλα τν λλήνων». Για πάρα πολλά χρόνια, οι κάτοικοι του απελευθερωμένου ΚΙΛΚΙΣ έσκαβαν στις αυλές τους και έβρισκαν προσωπικά αντικείμενα των πολεμιστών, στα χωράφια δε ήταν σύνηθες φαινόμενο κατά το όργωμα, να βρίσκουν τα ιερά κόκκαλα των μαχητών. Γράφει ο Σ. Λίβας, την δεκαετία του 30’: «να πέραντο «θνικό Νεκροταφεο», πού κρύβει στά σπλάχνα το τά κορμιά χιλιάδων παλληκαριν, εναι τόπος μας. Καί πάνω στά κορμιά ατά στήθηκαν τά θεμέλια ατς τς πόλης. Καί τό σιτάρι πού φτιάχνει τό ψωμί μας, θεριεύει καί μεστώνει ρουφώντας πό τή γ αμα ντί για νερό. Κάθε λόφος γύρω μας κι νας «κρανίου τόπος». Κάθε χωράφι κι νας «γρός αματος» για νά χρησιμοποιήσω το χαρακτηρισμούς το Εαγγελίου πού τόσο ταιριάζουν στήν περίπτωση».







 Κλείνοντας, θα ήθελα να παραθέσω ένα ματωμένο γράμμα ενός στρατιώτη, ο οποίος δεν πρόλαβε να το στείλει εις την αγαπημένη του και καταδεικνύει την μαχητικότητα, την ανδρεία του Έλληνα που συνεχίζει την κληρονομιά των προγόνων του από τις Θερμοπύλες, το 1821 και, αργότερα, το έπος του 1940. Ας αναλογιστούμε εμείς οι σύγχρονοι Έλληνες τι χρέος έχουμε σε αυτούς τους ήρωες και τι στα παιδιά μας!
«νε τόρα δυό μέρες γαπημένη μου Βασιληκούλα, πού κάμωμε πόλεμο μέ ατά τά παληόσκυλα• μς βαρονε πολί μί οβίδες• χαθήκανε πουλ πεδιά θκάμας• πάγ κι’ Γιανς μας τν πρε οβίδα το κεφάλτ. Τόρα περιμένομ σέ μιά ρεματιά νά ξαπουστάσουμ λιγουλάκι κι σί γράφο. Βασιληκούλα σί χάνο γιά τή Πατρίδα• ατό τό χουριό πού θέλουμ νά πάρουμ τού λέν Κιλκίδα κέ λέν πς τό μουσχάρη θά πλέξ στό μα• χο να στημα πώς κεγ θά πάγο νά φάγο κούμαρα νά βρό τόν παπούλημ λά νά μή κλάψσ Βασιληκούλαμ• μα νε γιά τί Πατρίδα δάκρια δέν χ’ κλάματα μοναχά γιά σοι ψοφον στό στρόμα• θημμε τί λεγε κι Μτρος το Παπούλ γιά τσεγναίκες τό παλιό κερό στή Σπάρτ: τάς πιτς. Κλάματα δέ θέλο• ντροπς πράματα νά σκοζτε γιά μς δό τσβουλγαροχτόν, γκδιτάδες ντίπ κι γιά ολες τσατιμίες πού πράξαν σταδέλφια μας Μακεδόνοι. Μόνο να κερί στήν για Παρασκεβί φτάνι• γιά διαθήκ νε τά πεδάκιά μας• μα μιγαλόσν νά πν κιφτά στόν πόλεμο, στή Πόλ μί τόν Βουλγαροχτόνο βασιληά μας νά μνιμονεύσν τόν τάφουν μί μα. Σί φιλό Βασιληκούλαμ πολύ• γιά χαρά γιά τή Πατρίδα. πτό ρέμα Κιλκίδας ντρέας».







«Μεγαλειώδης μνος γωνιστού τς νέας μας ποποιίας. πό τό γράμμα ατό το πλοϊκο ρεσιβίου σπαρταρίζει θυσία το θανάτου μαχητο, στις βαδίζει ες τόν θάνατον ς νυμφίος καί παγορεύει τά δάκρυα, νθυμίζων τήν ρωικήν καρτερίαν τν Σπαρτιατίδων ες τήν πλοϊκήν σύντροφον τς ζως του» (πατήρ Δημήτριος Καλλήμαχος).

Μια πλήρη περιγραφή της μάχης και των συνθηκών στις οποίες αυτή διεξήχθη, μπορείτε να βρείτε στον ιστότοπο του Γενικού Επιτελείου Στρατού, στην διεύθυνση: http://www.army.gr/default.php?pname=IstorikoMaxhsKilkis&la=1
Ευάγγελος Κελμαλής
Πηγές:
1) «Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΣΤΡΑΤΟΣ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΥΣ ΠΟΛΕΜΟΥΣ – ΑΘΗΝΑ 1932», Γενικό Επιτελείο Στρατού.
2) «Η ΠΑΛΙΑ ΜΙΚΡΗ ΜΑΣ ΠΟΛΗ», Σ. Λίβας,  Στρατιωτικός Ιατρός.
3) «ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ», Δημήτριος Καμπάνης.
4) «ΑΝΑΜΝΗΣΤΙΚΟ ΛΕΥΚΩΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΑΧΗ ΤΟΥ ΚΙΛΚΙΣ – ΕΚΔΟΣΗ 1964»
5) «ΑΘΑΝΑΤΗ ΕΛΛΑΣ – ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ 1942», π. Δημήτριος Καλλήμαχος, 1942.


 Πηγή